20 September 2016

20 September 1999 : Sambutan Perayaan 40 Tahun PAS Dirasmikan Oleh Yang Dipertua PAS Pusat

Pada hari ini dalam tahun 1991, Majlis Perasmian Sambutan Perayaan 40 Tahun PAS di Muassasah Darul Ulum, Kuala Nerang, Kedah yang diadakan selama dua hari pada 20-21 September 2001 telah dibuka dengan rasminya oleh Yang Dipertua PAS Pusat, Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor. Acara Sambutan Perayaan 40 Tahun PAS ini diadakan di seluruh negara dengan sambutan peringkat kebangsaan ini diadakan di Muasassah Darul Ulum sebagai memperingati 40 tahun perjuangan PAS sejak ia ditubuhkan pada tahun 1951. Sambutan yang jatuh pada 12 Rabiul Awal 1412 yang serentak dengan sambutan Maulid Nabi SAW ini, menurut Pengarah Sambutan, Ustaz Hassan Shukri yang juga Naib Yang Dipertua PAS Pusat, sebagai simbol usia matang bagi perjuangan PAS kerana pada usia 40 tahun juga Rasulullah SAW diangkat menjadi rasul.

Sejarah perjuangan PAS telah bermula dengan penubuhan Hizbul Muslimin pada 14 Mac 1948 tetapi ia dilumpuhkan melalui Ordinan Darurat 1948 yang digunakan untuk menahan pemimpin-pemimpin utamanya pada 29 Julai 1948, yang menyebabkan para ulamak terpaksa bergerak dalam Bahagian Agama dan Pelajaran Umno sejak 1949. Melalui Bahagian Agama Umno, pada 20-21 Februari 1950, para ulamak mengadakan Persidangan Alim Ulamak Malaya kali pertama di Muar, Johor. Dalam Persidangan Alim Ulamak Malaya kali kedua di Kuala Lumpur pada 23 Ogos 1951, para ulamak telah menubuhkan Persatuan Ulamak Malaya yang bebas dari Umno. Persatuan ulamak ini kemudiannya mengadakan persidangan di Bagan Tuan Kechil, Seberang Perai pada 24 November 1951 untuk menggubal undang-undang tubuh dan melantik pegawai-pegawainya. Dalam persidangan pada 24 November 1951 ini, mereka memutuskan nama bagi persatuan ini ialah Persatuan Islam Se-Malaya (PAS). Demikianlah sejarah PAS bermula 40 tahun sebelumnya.

Dalam Sambutan Perayaan 40 Tahun PAS ini, acara kemuncak bermula dengan Ekspo Perdagangan Umat Islam dan Pameran 40 Tahun Perjuangan PAS yang bermula sejak 18 September 2001. Pada 20 September 1991, sambutan ini dibuka dengan rasminya oleh Yang Dipertua PAS Pusat, Ustaz Fadzil Mohd Noor, diikuti oleh pidato khas yang disampai oleh pensyarah sains politik UKM, Wan Abdul Rahman Abdul Latif yang bertajuk “PAS 1951-1991: Cabaran, Pemantapan dan Visi.” Turut memberikan pidato ialah tokoh-tokoh gerakan Islam antarabangsa yang turut dijemput, selain pemimpin parti politik dan NGO Islam yang turut hadir. Ustaz Fadzil Mohd Noor dalam amanatnya berkata, “usia 40 tahun yang dilalui oleh PAS hendaklah dijadikan oleh semua pendukung PAS sebagai masa untuk merenung, menilai dan melakukan muhasabah demi meneruskan perjuangan yang memerlukan ketahanan dan pengorbanan…”

Turut menyampaikan ucapan tahniah kepada PAS sempena sambutan 40 tahun ini ialah Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM), Dr Syed Husin Ali; Presiden Parti Semangat 46, Tengku Razaliegh Hamzah; Setiausaha Agung Jemaah Islah Malaysia (JIM), Zaid Kamaruddin dan Yang Dipertua Persatuan Ulamak Malaysia (PUM), Ustaz Ahmad Awang. Dalam kenyataannya, Ustaz Ahmad Awang menyatakan, “PAS adalah harakah Islam yang mempunyai tempat yang sangat penting dalam sejarah perjuangan Islam di negara ini. Cabaran dan halangan yang dihadapinya selama ini tidak menumpulkan sedikitpun semangat perjuangan pemimpin dan pendukungnya.” Sempena dengan sambutan ini juga, Ustaz Fadzil Mohd Noor telah melancarkan logo rasmi PASTI yang direka oleh Raja Abdul Aziz Raja Ailan dari Kuala Lumpur, yang menjadi logo pra sekolah Islam isu sehingga hari ini.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: