21 September 2016

21 September 1990 : Dr. Mahathir Dakwa Semangat 46 Mahu 'Bunuh' PAS

Pada hari ini dalam tahun 1990, Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah membuat satu tuduhan mengejut dengan menuduh Tengku Razaliegh Hamzah, Presiden Semangat 46 (S46) sebagai membuat rancangan sulit bersama pimpinan S46 yang lain untuk “membunuh” PAS. Dakwaan Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad ini adalah usaha terakhirnya untuk memecahbelahkan kerjasama PAS-S46 sebelum Parlimen dibubarkan. Presiden Umno itu mendakwa memiliki satu pita rakaman tentang ucapan sulit Presiden S46 di hadapan pimpinan S46 yang bermaksud mahu menghapuskan pengaruh PAS dan DAP sekali gus dalam Pilihan Raya Umum Kelapan yang dijangka bila-bila masa akan berlaku.

S46 adalah sebuah parti serpihan Umno yang dibentuk oleh Team B Umno setelah parti itu diharamkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari 1988, setelah pemilihan Umno yang berlangsung pada 24 April 1988 membawa perpecahan besar kepada parti kebangsaan sekular itu. Ekoran itu, Team A Umno yang dipimpin oleh Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah menubuhkan Umno (Baru), manakala Team B Umno pimpinan Tengku Razaliegh Hamzah menubuhkan S46. Tengku Razaliegh Hamzah kemudiannya membawa S46 membentuk pakatan politik di bawah Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang melibatkan oleh PAS, HAMIM dan BERJASA, dalam masa yang sama S46 membentuk kerjasama di bawah payung Gagasan Rakyat (GR) yang disertai oleh DAP, PRM, IPF, MSP dan PBS. PAS dan DAP adalah sekutu utama S46 dalam kedua-dua pakatan politik yang mesti dipecahkan oleh BN.

Walaupun sebelum ini Umno/BN telah menggunakan pelbagai helah untuk memecahkan PAS dari S46 seperti menawarkan rundingan PAS-Umno, menuduh DAP anti-Melayu, mendakwa PAS membentuk kerjasama dengan DAP melalui S46 dan sebagainya, namun ia gagal memecahkan hubungan PAS-S46. Satu lagi strategi Umno ialah dengan membuat fitnah bahawa S46 berniat jahat terhadap PAS dan DAP. Atas dasar strategi ini, pada 21 September 1990, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah membuat satu dakwaan yang tidak pernah dibuktikan iaitu S46 merancang untuk “membunuh” PAS bersama DAP dengan mendakwa memiliki pita rakaman ucapan Presiden S46 di hadapan pimpinan parti tersebut. Selepas membuat dakwaan ini, pada 4 Oktober 1990, Perdana Menteri mengumumkan pembubaran Dewan Rakyat, diikuti oleh penamaan calon pada 11 Oktober 1990 dan pengundian pada 21 Oktober 1990.

Namun begitu, strategi BN ini tidak berkesan apabila Ustaz Fadzil Mohd Noor, Yang Dipertua PAS Pusat pada 22 September 1990 mendakwa kenyataan Presiden Umno itu sebagai satu fitnah yang diada-adakan untuk memecahbelahkan kerjasama PAS-S46. PAS secara terbuka menganggap pita tersebut adalah tidak wujud dan menganggap mustahil PAS boleh dihapuskan oleh S46. Tengku Razaleigh Hamzah sendiri mencabar Dr Mahathir Mohamad pada 26 September 1990 supaya menunjukkan bukti pita tersebut, diikuti oleh satu saman malu yang dikemukakan oleh Presiden S46 terhadap Presiden Umno pada 6 Oktober 1990 kerana berkomplot untuk menyiarkan fitnah dan kenyataan palsu terhadap Tengku Razaleigh Hamzah. Sehingga berlangsungnya Pilihan Raya Umum Kelapan pada 21 Oktober 1990, ternyata Presiden Umno yang juga Pengerusi BN gagal menunjukkan bukti pita tersebut.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: