22 September 2016

22 September 1998 : PAS Asaskan Penubuhan GERAK Bagi Membela Keadilan Rakyat

Pada hari ini dalam tahun 1998, PAS telah mengambil satu inisiatif untuk menganjurkan pertemuan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti politik yang akhirnya membawa kepada penubuhan Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK). Tujuan utama GERAK ialah untuk menghentikan penindasan dan kezaliman politik dengan menyalahgunakan ISA setelah tercetusnya krisis politik pada 2 September 1998 ekoran pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno. GERAK kemudiannya melantik Presiden PAS, Ustaz Dato’ Haji Fadzil Mohd Noor sebagai Pengerusi GERAK dan Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar sebagai Ketua Sekretariat GERAK.

Isu kezaliman politik ini tercetus daripada krisis kepemimpinan Umno yang berkemuncak dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Umno pada 18 Jun 1998 di mana ketuanya, Datuk Ahmad Zahid Hamidi telah mendakwa wujudnya amalan kronisme dan nepotisme dalam pengagihan projek kerajaan, sehingga ia menimbulkan kemarahan Presiden Umno, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad yang kemudiannya bertindak menyiarkan senarai projek kerajaan yang dibolot oleh kroni Datuk Seri Anwar Ibrahim. Isu ini kemudiannya membawa kepada kekalahan BN dalam Pilihan Raya Kecil Arau pada 4 Julai 1998. Pergolakan ini telah menimbulkan semula isu salah laku seks Timbalan Perdana Menteri yang didakwa meliwat pemandu isterinya, Azizan Abu Bakar dan mempunyai hubungan sulit dengan Shamsidar Taharin, isteri Setiausaha Sulitnya, Mohd Azmin Ali. Isu seks Datuk Seri Anwar Ibrahim ini asalnya dibangkit dalam Perhimpunan Agung Umno pada 5-7 September 1997. Menjelang Perhimpunan Agung Umno pada 20-22 Jun 1998, seorang penulis, Abdul Khalid Jafri telah menulis sebuah buku, “50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM”.

Bertolak daripada buku tulisan Abdul Khalid Jafri, Dr Mahathir Mohamad telah bertindak memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada 2 Sepember 1998, diikuti oleh pemecatan beliau sebagai ahli Umno pada 3 September 1998. Pada 8 November 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim melancarkan gerakan Reformasi untuk membersihkan nama beliau, yang berkemuncak dengan perhimpunan besar-besaran di Masjid Negara dan Dataran Merdeka pada 20 September 1998. Pada malam yang sama, beliau telah ditahan di bawah ISA, diikuti oleh penahanan secara berperingkat 16 orang penyokong kuat beliau, termasuk Datuk Ahmad Zahid Hamidi. Penahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini telah mendorong pemimpin PAS mengambil inisiatif mengatur satu pertemuan parti-parti pembangkang dan NGO Islam dan hak asasi manusia pada 22 September 1998 bagi membincangkan langkah-langkah membendung kezaliman politik yang sedang berlaku.

Dalam pertemuan pada 22 September 1998 ini, 18 orang pimpinan PAS telah hadir bersama dua wakil PRM dan dua wakil DAP. Wakil-wakil NGO pula ialah PUM (seorang), ABIM (tiga orang), JIM (lima orang), SUARAM (seorang), PPIM (seorang), ISMA (seorang), CAP (dua orang), TERAS (empat orang), PKPIM (seorang), serta dua orang individu iaitu Dr Abdul Aziz Bari (pensyarah UIAM) dan Tan Sri Abdul Samad Ismail (tokoh wartawan). Hasil daripada pertemuan dan perbincangan ini, sebuah Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) telah berjaya ditubuhkan dengan dipengerusikan oleh Presiden PAS, Ustaz Dato’ Fadzil Mohd Noor dan sebuah Sekretariat GERAK ditubuhkan berpusat di Pejabat Dewan Pemuda PAS Pusat. GERAK kemudiannya dilancarkan secara rasmi pada 27 September 1998.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: