04 September 2016

04 September 2000 : Presiden PAS Ramal UMNO Tarik Royalti Untuk Sabotaj Kerajaan PAS

Pada hari ini dalam tahun 2000, Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor telah membuat jangkaan bahawa Umno akan bertindak apa sahaja untuk menyekat pengaruh PAS setelah Terengganu berjaya ditawan dalam Pilihan Raya Umum pada 29 November 1999. Menurut Ustaz Fadzil Mohd Noor lagi, Umno sangat sakit hati kepada PAS terutama setelah negeri Terengganu dijangka memungut hasil royalti petroleum berjumlah RM810 juta pada tahun 2000. Atas sebab itu, kata Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Pendang itu, berkemungkinan besar Umno akan menarik balik bayaran royalti petroleum kepada Terengganu sebagai langkah untuk menyekat pengaruh PAS.

Sebelum itu, PAS telah berjaya memerintah Terengganu setelah menguasai 28 daripada 32 kerusi DUN dalam Pilihan Raya Umum Ke-10 dan Timbalan Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dilantik sebagai Menteri Besar. Ekoran kemenangan PAS ke atas sebuah negeri yang kaya dengan hasil petroleum ini, PAS telah memperkenalkan dasar-dasar kebajikan kepada rakyat seperti menghapuskan tol, cukai pintu, cukai bakul, cukai beca dan lain-lain. Selain itu, Kerajaan PAS Terengganu turut berusaha melaksanakan syariat, mereformasikan pentadbiran tanah, menyuburkan pendidikan Islam dan menyerapkan nilai Islam dalam pentadbiran. Kerajaan PAS Terengganu juga berjaya mengurangkan kadar kemiskinan daripada 17.3 peratus kepada 14 peratus. Perkembangan positif di Terengganu ini merupakan satu ancaman besar kepada Umno/BN sehingga wakil Umno Terengganu, Awang Jabbar telah mendesak Perhimpunan Agung Umno pada 11-13 Mei 2000 supaya mengkaji kedudukan royalti petroleum yang didakwa disalahgunakan oleh PAS.

Memberi respon terhadap desakan Umno Terengganu ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad ada 26 Jun 2000 mendakwa Terengganu tidak berhak ke atas royalti minyak. Pada 30 Jun 2000 pula, Kerajaan Pusat meningkatkan lagi tekanan dengan mengumumkan tindakan kerajaan untuk mengkaji semula keseluruhan sturuktur bayaran royalti tersebut. Berdasarkan usaha-usaha zalim Umno ini, Presiden PAS yang juga Ketua Pembangkang membuat ramalan pada 4 September 2000 bahawa tidak mustahil Umno akan menarik balik royalti petroleum Terengganu. Beliau berkata demikian ketika berucapan dalam Ekspo Gabungan Ekonomi Jemaah (GEJ) yang dianjurkan oleh PAS Kawasan Merbok pada 2-4 September 2000. Menurut Ustaz Fadzil Mohd Noor, beliau percaya bahawa Mesyuarat Kabinet minggu sebelumnya (30 Ogos 2000) telah membuat keputusan tentang kedudukan royalti tersebut.

Menurut Ustaz Fadzil Mohd Noor lagi, tindakan ini adalah akibat rasa sakit hati Umno ekoran pertambahan jumlah royalti yang terpaksa dibayar kepada Kerajaan Terengganu sebanyak RM810 juta untuk tahun 2000, iaitu kenaikan sebanyak 75 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Di sebalik ramalan yang dibuat oleh Presiden PAS tersebut, pada 5 September 2000, Kementerian Kewangan telah mengumumkan bayaran royalti tidak akan dibuat lagi kepada Kerajaan Terengganu, sebalik akan disalurkan terus kepada rakyat Terengganu melalui satu program baru, Program Pembiayaan Wang Ehsan (PPWE). Menangani isu ini, Kerajaan PAS Terengganu mengumumkan akan mengusaha langkah-langkah baru bagi menampungkan kekurangan kewangan tersebut, di samping mengambil beberapa tindakan politik. Pada 16 Oktober 2000, PAS membawa isu ini ke Dewan Rakyat, di samping mengemukakan memorandum kepada Kementerian Kewangan. Akhirnya, pada 8 Mac 2001, Kerajaan PAS Terengganu membawa kes ini ke mahkamah. 

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: