29 Ogos 2016

29 Ogos 1953 : Pimpinan Dewan Pemuda PAS Sesi Pertama Dibentuk

Pada hari ini dalam tahun 1953, Dewan Pemuda PAS sesi yang pertama, 1953-1956 telah dibentuk setelah Ketua Dewan Pemuda PAS, Ustaz Othman Abdullah mengumumkan kepada media senarai barisan Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS sebaik sahaja Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Kedua pada 26-27 Ogos 1953 selesai. Dalam Kongres Pemuda Islam Se-Malaya yang menubuhkan Dewan Pemuda PAS pada 25 Ogos 1953, telah dilantik Ustaz Othman Abdullah sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS, tetapi menyerahkan kepada Ketua Dewan Pemuda PAS itu untuk melantik semua pegawai (ahli jawatankuasa kerja) sayap pemuda PAS itu. Media massa seperti Utusan Melayu telah menyiarkan senarai penuh pimpinan Dewan Pemuda PAS sesi pertama ini.

Pada 29 Ogos 1953, Utusan Melayu menyiarkan senarai pimpinan Dewan Pemuda PAS seperti berikut: Ustaz Othman Abdullah (Ketua), Cikgu Ahmad Awang (Wakil Ketua), Ustaz Abdul Kadir Kamal (Setiausaha), Ustaz Jamaluddin Amini Marzuki, Haji Jaafar, Haji Ahmad Ali, Ustaz Muhammad Noh, Ismail, Ustaz Ishak Baharom dan Tarmizi (Ahli Jawatankuasa). Ketua Dewan Pemuda PAS yang diangkat oleh Kongres Pemuda Islam Se-Malaya itu adalah seorang lepasan bidang syariah dari Universitas Muhammadiyah, Padang, Sumatera Barat. Beliau yang menjadi guru agama di Chikus, Hilir Perak adalah bekas pegawai berpangkat kapten dalam pasukan Hizbullah, sayap tenteta Masyumi selepas Perang Dunia Kedua. Pada mulanya beliau aktif dalam Umno di Sabak Bernam sebelum menyertai PAS pada 1951. Selain menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS, beliau turut menjawat jawatan Naib Yang Dipertua Agung PAS serentak, serta pernah menjadi Setiausaha Agung PAS dan Ketua Penerangan PAS.

Pasukan Dewan Pemuda PAS generasi pertama ini turut diperkukuhkan oleh beberapa pemuda yang agresif seperti Cikgu Ahmad Awang, Ustaz Abdul Kadir Kamal, Ustaz Amaluddin Amini Marzuki dan Haji Ahmad Ali. Wakil Ketua Dewan Pemuda PAS, Cikgu Ahmad Awang adalah guru besar di Sekolah Melayu Kepala Batas, seorang lepasan Sultan Idris Training College (SITC, sekarang UPSI) yang kemudiannya dilantik sebagai Setiausaha Agung PAS sesi 1953-1954. Jawatan tertinggi beliau dalam PAS ialah Timbalan Yang Dipertua Agung dan Ahli Jemaah Pemangku Yang Dipertua Agung PAS pada zaman Dr Haji Abbas Alias. Ustaz Abdul Kadir Kamal, Setiausaha Dewan Pemuda PAS pula merupakan seorang guru kanan di Madrasah ad-Daeratul Wathaniyah, Kepala Batas yang menjadi tenaga penting PAS di Seberang Perai Utara itu. Sedangkan Ustaz Jamaluddin Amini Marzuki pula adalah guru di Maktab Mahmud, Kedah yang aktif dalam program tarbiyah pelajar di Kedah. Beliau dilantik sebagai Yang Dipertua Kesatuan Pelajar Agama Se-Malaya (KPAS) pada 1954, selain pernah menjadi Wakil Ketua Dewan Pemuda PAS pada zaman Ustaz Hassan Adli Mohd Arshad.

Tokoh yang lain yang ternama ialah Haji Ahmad Ali dari Perak yang banyak terlibat dalam kepemimpinam PAS pada dekad 1950-an, sedangkan Ustaz Ishak Baharum, seorang guru muda di Madrasah al-Masriyah, Bukit Mertajam tidak begitu menonjol kerana beliau ke India untuk menyambung pengajian di Darul Ulum, Deoband pada akhir 1953. Jawatan terakhir beliau ialah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS selepas dipecat dari jawatan Mufti Selangor pada 1998. Walaupun Dewan Pemuda PAS mempunyai tokoh-tokoh yang hebat ketika ini, tetapi organisasinya hampir tidak bergerak disebab krisis dalaman PAS yang berlaku selepas perletakan jawatan oleh Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan pada 26 September 1953. Boleh dikatakan hampir seluruh tenaga pemuda ketika ini ditumpukan untuk mengukuhkan PAS dan menggerakan pelajar melalui KPAS. Organisasi Dewan Pemuda PAS kembali aktif selepas diadakan Kongres Dewan Pemuda PAS Kedua pada 23 Disember 1956 yang melantik Ustaz Hassan Adli Mohd Arshad sebagai Ketua Dewan Pemuda PAS yang baru.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: