27 Ogos 2016

27 Ogos 1995 : Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Pertegaskan Sifat Istiqamah Nadi Kejayaan PAS

PADA hari ini dalam tahun 1995, Timbalan Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mempertegaskan bahawa sifat istiqamah merupakan nadi utama dalam menentukan kejayaan perjuangan PAS pada masa akan datang. Beliau membuat penegasan demikian semasa menggulung perbahasan Ucapan Dasar Presiden PAS dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-41. Muktamar ini berlangsung di Markaz Tarbiyah PAS Pusat pada 25-27 Ogos 1995 dengan tema 'Menyanggah Fikrah Maddiyah.' Beliau mengulas isu fikrah kebendaan (maddiyah) yang menjadi cabaran kepada ahli-ahli PAS untuk terus bersama perjuangan Islam, dan ia hanya boleh ditangani oleh sifat istiqamah sahaja.

Ketika menyampaikan Ucapan Dasarnya pada 25 Ogos 1995, Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor telah menyentuh masalah fikrah maddiyah atau metarialisme yang dikembangkan oleh golongan sekular sehingga ia menjadi aqidah baru orang Melayu. Beliau menyebutkan bahawa Islam tidak menolak benda, tetapi menentang fahaman kebendaan yang sanggup mengenepikan syriat Allah. Golongan metarialis mempertimbangkan sesuatu hanya mengikut logik akal, sehingga kemuliaan manusia ditentukan oleh pangkat dan harta. Wawasan mereka juga menurut beliau hanya sekadar kemajuan ekonomi sahaja, tidak sampai kepada kejayaan di akhirat.

Mengulas ancaman ini kepada PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi pada 27 Ogos1995 telah berkata, "ahli PAS yang tidak istiqamah mudah terpesong sekali gus membawa mereka ke arah yang merugikan diri sendiri." "Istiqamah yang ditunjukkan oleh ahli-ahli PAS itu membuatkan PAS berdaya maju serta dapat membentuk fikrah yang jitu," tegas beliau. Antara contoh yang merosakkan istiqamah kerana berfikrah maddiyah menurut Pengerusi Lajnah Tarbiyyah dan Kepemimpinan PAS Pusat itu ialah "sikap cepat melenting, melatah dan membantah keputusan yang telah dibuat (oleh jamaah)...." Kata Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang lagi, persoalan fikrah kebendaan (maddiyah) yang dikemukakan oleh Presiden PAS ini membuktikan betapa pentingnya istiqamah dalam perjuangan Islam, kerana manusia sangat mudah terjebak dengan godaan jawatan, kuasa, harta dan lain-lain.

Sebelum itu, pada 24 Ogos 1995, ketika merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat Kali Ke-36, Timbalan Presiden PAS itu telah menekankan kepentingan istiqamah yang menjadi rahsia kejayaan perjuangan PAS. Selain menjelaskan istiqamah dalam perjuangan adalah satu amanah besar yang wajib dipertahankan, beliau menyebut tentang pengorban untuk membolehkan ahli-ahli PAS terus istiqamah. Kesanggupan untuk tidak mendapat kuasa, lambat mencapai kemenangan, syahid di medan perjuangan, dikenakan pelbagai tindakan, kehilangan kepentingan dunia dan seumpamanya adalah contoh pengorbanan yang mesti dibuat untuk mencapai istiqamah.

Ketika memgungkapkan makna istiqamah, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mempertegaskan bahawa istiqamah adalah perbuatan dan sikap yang berterusan berada di atas jalan yang betul, iaitu bersama al-Quran dan Sunnah. "PAS mempunyai rahsia ketahanan iaitu istiqamah; kerana itulah PAS terus berada di jalan yang betul, mempertahankan aqidah; perkembangan PAS adalah hasil daripada istiqamah." Adapun orang-orang yang tidak istiqamah akan gugur di tengah jalan atau lari dalam perjuangan. Hanya golongan yang istiqamah sahaja mampu bertahan untuk terus berjuangan mendaukatkan pemerintahan Islam, tegas beliau.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: