02 Ogos 2016

02 Ogos 2001 : Timbalan Pengarah Jabatan AMAL Negeri Johor Ditahan Bawah ISA

Pada hari ini dalam tahun 2001, Timbalan Pengarah Unit Amal Johor, Ustaz Norashid Sakib telah ditahan ISA atas tuduhan terlibat dalam kegiatan memudharatkan keselamatan negara. Beliau ditahan mengikut Seksyen 73 ISA bersama sekumpulan yang lain kerana dikatakan membentuk Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM). Dalam tempoh tiga hari antara 2-4 Ogos 2001, seramai 10 orang yang kebanyakkannya adalah ahli PAS telah ditahan di atas arahan Menteri Dalam Negeri. Menurut Timbalan Negeri Dalam Negeri, Datuk Zainal Abidin Zin, mereka adalah antara 12 orang mujahidin Afghanistan yang menubuhkan organisasi KMM di Puchong pada 1999.

Ustaz Norashid Sakib, seorang guru agama di Madrasah al-Masriah, Simpang Renggam, Johor merupakan graduan pengajian Islam dari Pakistan. Beliau aktif dalam Dewan Pemuda PAS Johor sejak pulang dari Pakistan dan memegang jawatan sebagai Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Johor dan Ketua Dewan Pemuda Sungai Benut, selain menjawat jawatan Timbalan Pengarah Jabatan Amal Johor. Pada jam 9.30 pagi 2 Ogos 2001, pihak polis telah mendatangi Madrasah al-Masriyah dan meminta Ustaz Norashid Sakib melaporkan diri di Balai Polis Simpang Renggam. Pada sebelah petangnya, polis menggeledah rumah beliau dan keluarganya dimaklumkan beliau ditahan mengikut Seksyen 73 ISA.

Selain Ustaz Norashid Sakib, ahli-ahli yang turut ditahan tanpa bicara ialah Ustaz Lufti Ariffin (Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Kedah), Ustaz Ahmad Tajuddin (Ketua Dewan Pemuda PAS Larut), Ustaz Nik Adli Nik Aziz (anak Mursyidul Am PAS), Salehan Abu Bakar (ahli PAS Guar Chempedak), Abu Bakar Che Joi (ahli PAS Baling), Asmawani Abdullah (ahli PAS Baling) dan Ahmad Fauzi Deraman (ahli PAS Gurun). Dua lagi yang turut ditahan ialah Alias Ngah (penyokong PAS) dan Zainon Ismail (bekas ahli PAS). Pergerakan mereka didakwa oleh kerajaan terbongkar ekoran penangkapan seorang ahli mereka dari Indonesia, Mohd Ikbal Abdul Rahman. Kerajaan turut mendakwa kumpulan ini diketuai oleh Ustaz Nik Adli Nik Abdul Aziz, anak Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mangsa- mangsa ISA ini ditahan antara empat hingga 10 tahun.

Di sebalik tuduhan-tuduhan dan dakwaan yang dibuat oleh kerajaan, pihak pemerintah itu tidak pernah mengemukakan bukti, bahkan tidak mendakwa semua tahanan ISA di mahkamah. Pejuang-pejuang hak asasi manusia menganggap penahanan ini adalah pencabulan kemanusiaan, sedangkan pemerhati politik melihatnya sebagai satu usaha merosakkan reputasi PAS. Isu ini telah mempalitkan PAS dengan isu keganasan dan militan. KMM kemudiannya dinamakan oleh kerajaan sebagai Kumpulan Militan Malaysia, setelah menyedari perkataan 'mujahidin' yang dilabelkan sebelum ini memberi imej positif kepada tahanan. Antara usaha PAS untuk membela tahanan KMM ini adalah dengan menubuhkan Tabung ISA, selain berterusan mendesak supaya ISA dihapuskan. Presiden PAS, Dato' Ustaz Fadzil Mohd Noor pada 8 Ogos 2001 telah membawa usul tergempar di Dewan Rakyat untuk membincangkan penyalahgunaan ISA oleh Kerajaan BN.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: