10 Ogos 2016

10 Ogos 1986 : PAS Shah Alam Dakwa Ulamak Sebagai Punca Kekalahan Teruk Pilihanraya Umum Ke-7

Pada hari ini dalam tahun 1986, PAS Kawasan Shah Alam dalam satu laporan tentang post mortem Pilihan Raya Umum Ketujuh telah mendakwa ulamak menjadi salah satu punca utama kekalahan teruk PAS dalam pilihan raya tersebut. PAS Kawasan Shah Alam yang dipimpin oleh seorang tokoh IRC, Ir Mustafa Abdul Kadir telah mengemukakan sebuah sebuah laporan kepada Setiausaha Agung PAS, Ustaz Hassan Shukri, bertajuk "Pilihan Raya Umum 1986: Analisis Prestasi PAS." Semua Badan Perhubungan PAS Negeri telah membuat analisis dan post mortem tentang Pilihan Raya Umum 1986 ini.

Pilihan Raya Umum Ketujuh yang telah berlangsung pada 3 Ogos 1986 telah menyaksikan PAS menampilkan 98 orang calon Parlimen dan 265 orang calon DUN. Sepanjang kempen pilihan raya ini berjalan, beberapa isu utama terpaksa dihadapi oleh PAS antaranya isu tentang tragedi Memali, kafir-mengkafir, debat Umno-PAS, hubungan PAS-CCC, pertemuan sulit PAS-Umno di Seri Perdana, PAS akan hapuskan hak-hak istimewa orang Melayu dan sebagainya, termasuk isu akhir iaitu 'PAS Parti Allah.' Akibat daripada manipulasi isu-isu ini, PAS akhirnya hanya mendapat satu kerusi Parlimen iaitu Pengkalan Chepa menerusi Ustaz Nik Abdullah Arshad dan 15 kerusi DUN iaitu 10 di Kelantan, tiga di Kedah dan dua di Terengganu.

Di peringkat dalaman PAS, kekalahan ini telah mendorong pelbagai pihak membuat analisis dan bedah siasat tentang puncanya. Bedasarkan laporan-laporan yang dikemukakan oleh pelbagai pihak, didapati berberapa punca kekalahan PAS, antaranya ialah kekurangan ahli dan cawangan, kelemahan jentera parti, kesilapan strategi dalam membentuk kerjasama melalui Harakah Keadilan Rakyat (HAK) yang terlalu hampir dengan pilihan raya sehingga bertembung sesama sendiri, kekusutan hubungan PAS-CCC akibat pertemuan sulit di Seri Perdana dengan Umno, selain beberapa kenyataan kontraversi berkaitan hak istimewa Melayu, kedudukan orang bukan Islam sebagai pemimpin dan lain-lain.

Berbeza dengan laporan-laporan lain, laporan PAS Kawasan Shah Alam bertarikh 10 Ogos 1986 telah mendakwa salah satu punca ulamak kekalahan PAS ialah kerana kepemimpinan ulamak. Mereka mendakwa para ulamak perlu dipertanggungjawabkan sepenuhnya terhadap kekalahan ini, iaitu kekalahan yang dikatakan lebih teruk daripada tahun 1982 ketika zaman Dato' Mohd Asri Haji Muda. PAS Kawasan Shah Alam juga telah mencadangkan supaya ulamak tidak lagi dilibatkan dalam kancah politik moden yang mempunyai banyak putar-belit, sebaliknya mahukan supaya ulamak hanya bertindak sebagai pemandu dan pentafsir hukum sahaja. Dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-32 pada 27-28 September 1986, seorang pemimpin PAS Kawasan Shah Alam, Abdul Khalid Samad telah mengusulkan supaya sebahagian Ucapan Dasar Yang Dipertua Agung PAS berkait strategi pilihan raya ditolak, yang mengakibatkan Yang Dipertua Agung PAS, Pak Yusof Rawa meletakkan jawatan.

Ternyata dakwaan yang mengatakan kekalahan PAS berpunca daripada kepemimpinan ulamak adalah tidak benar, kerana faktor kepemimpinan ulamaklah yang membolehkan PAS menguasai Kelantan pada 1990. Perubahan strategi-strategi politik PAS selepas 1983 terutama tahaluf siyasi dan program memasyarakatkan PAS yang dibuat oleh PAS telah melonjakkan pengaruh PAS selepas 1990. Keterbukaan para ulamak dalam membentuk kerjasama politik, membenarkan wanita menjadi calon, membuka keahlian kelab penyokong untuk bukan Islam, di samping penglibat serius PAS dalam masyarakat menerusi program pendidikan, khidmat masyarakat, Unit Amal dan sebagai telah membawa PAS ke tengah medan dakwah sebenar. Ia kemudian menghasil kejayaan dalam setiap pilihan selepas 1986.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: