18 Ogos 2016

18 Ogos 2001 : PAS Umum Pertemuan Dengan Timbalan Perdana Menteri Berkaitan Sekatan Politik

Pada hari ini dalam tahun 2001, media massa telah mendedahkan kepada umum bahawa pimpinan PAS akan mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ekoran tindakan kerajaan menyekat kebebasan bersuara rakyat dengan tidak membenarkan ceramah politik diadakan. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Dalam Negeri dianggap bertanggungjawab mengarahkan kepada pihak polis supaya membekukan semua permit ceramah, bahkan menghalang ceramah-ceramah yang dianjurkan. Pada 17 Julai 2001, polis telah mengumumkan untuk memperketatkan syarat-syarat bagi mengadakan ceramah politik terbuka, sedangkan sebelumnya parti politik hanya perlu memohon kebenaran berhimpun mengikut Akta Polis tanpa sebarang sekatan.

Kekalahan BN, khususnya Umno dalam Pilihan Raya Umum pada 29 November 1999 di banyak kerusi Parlimen dan DUN yang telah menyebabkan BN berusaha menyekat pengaruh PAS. Selain merampas royalti minyak Terengganu, Kerajaan BN turut mengurangkan permit Harakah, berusaha mengharamkan perkataan Islam pada nama PAS, mengaitkan PAS dengan Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM) dan sebagainya. Sekatan politik yang berterusan ini bertujuan untuk membendung pengaruh PAS ekoran peningkatan mendadak sokongan orang Melayu ke atas PAS dalam pilihan raya tersebut. Umno telah kehilangan banyak banyak kerusi Parlimen dan DUN di Perlis, Kedah, Perak, Pahang dan Selangor, selain tewas di Kelantan dan Terengganu.

Salah satu langkah penting yang diambil oleh BN ialah menyekat suara PAS dengan mengurangkan permit pengeluaran Harakah dari lapan kali kepada dua kali sebulan, dan menyekat ceramah-ceramah politik yang menjadi media antara PAS dan rakyat. Pada 18 Julai 2001, polis telah mengumumkan langkah-langkah untuk menghalang ceramah politik dengan memperketatkan syarat-syarat permit. Pada 18 Julai 2001, Timbalan Presiden PAS yang juga Menteri Besar Terengganu telah membuat penegasan bahawa ceramah politik akan diteruskan seperti biasa, seperti mana keputusan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat pada 15 Julai 2001. PAS turut membawa usul tergempar di Dewan Rakyat pada 17 Julai 2002 ekoran sekatan ini. Serentak dengan itu, PAS telah meneruskan ceramah politik seperti biasa sehingga beberapa pemimpinnya ditahan polis.

Antara pemimpin PAS yang ditahan polis kerana menghadiri ceramah tanpa permit ialah Mohamad Sabu, Mazlan Aliman, Salahuddin Ayub, Ustaz Suhaimi Ahmad dan Ustaz Taib Azimuddin Mohd Taib dan sejumlah ahli PAS yang hadir. Memberi reaksi terhadap tindakan PAS ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad mengatakan PAS sengaja melakukan provokasi untuk membolehkan mereka menuduh Kerajaan BN tidak demokratik. Sedangkan PAS melihat kebenaran berhimpun, mengadakan ceramah politik dan menerbitkan akhbar adalah sebahagian daripada maksud demokrasi. Ekoran siri-siri pengangkapan ini, PAS Pusat pada 12 Ogos 2001 telah memutuskan supaya ceramah-ceramah perlu diteruskan tetapi hendaklah mengelak dari bertembung dengan polis. Berlanjutan dari itu, pada 2-4 Ogos 2001, 10 orang termasuk ahli PAS ditahan ISA kerana didakwa terlubat dengan KMM. Ekoran tekanan politik berterusan ini, PAS Pusat pada 12 Ogos 2001 telah memutuskan untuk bertemu dengan Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Norian Mai. Rancangan PAS ini telah didedahkan oleh media massa kepada umum pada 18 Ogos 2001.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: