25 Ogos 2016

26 Ogos 1953 : Dato' Panglima Bukit Gantang Rasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-2

Pada hari ini dalam tahun 1953, Menteri Besar Perak, Dato' Panglima Bukit Gatang Abdul Wahab Toh Muda Abdul Aziz telah membuka dengan rasminya Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Kedua di Madrasah al-Ulum as-Syar'iyyah, Batu 20 Bagan Datoh, Perak. Mesyuarat Agung Tahunan PAS yang berlangsung pada 26-27 Ogos 1953 ini diadakan dalam suasana PAS sedang menghadapi polemik sama ada menyokong Dato' Onn Jaafar yang memimpin National Conference atau bersama Tunku Abdul Rahman yang mengetuai National Convention. Dato' Panglima Bukit Gantang Abdul Wahab adalah Pengerusi National Conference yang ditubuhkan pada 12 Februari 1953.

Dato' Panglima Bukit Gamtang Abdul Wahab yang dilahirkan pada 4 Mei 1905 di Sayong, Perak adalah seorang peguam lulusan Inner Tample adalah cucu Dato' Panglima Bukit Gantang Mahmud Taib. Pada 1928, beliau menjadi Presiden Persatuan Anak-anak Melayu Great Britain, sebelum dilantik sebagai Dato' Panglima Bukit Gantang pada 1936 dan Ahli Dewan Undangan Negeri Perak pada 1937. Pada 27 Januari 1946, beliau mengasaskan Perikatan Melayu Perak, sebelum bergabung menubuhkan Umno pada 11 Mei 1946. Jawatan utama beliau dalam Umno ialah Setiausaha Agung, Naib Yang Dipertua Agung, Timbalan Yang Dipertua Agung, Ahli Jawatankuasa Agung dan Pengerusi Umno Perak. Beliau mula menjadi Menteri Besar pada 1948 hingga 1957.

Dato' Panglima Bukit Gantang Abdul Wahab telah berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman kerana beliau memyokong Dato' Onn Jaafar dan membentuk serpihan Umno pada 1951 ketika Umno berpecah membentuk PAS dan IMP. Beliau mengasaskan Parti Kebangsaan Perak (NAP) sebagai sekutu IMP. Kerana penglibatan dalam NAP dan memimpin National Conference, beliau dipecat dari Umno pada April 1953. PAS yang merupakan anggota National Conference telah turut dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa National Conference pada 27 April 1953. Dengan kedudukan Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan sebagai Ahli Jawatankuass National Conference, beliau menjemput Menteri Besar Perak yang dipecat dari Umno itu untuk merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Kedua.

Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS yang dihadiri oleh wakil 12 buah Cawangan PAS ini, Dato' Panglima Bukit Gantang Abdul Wahab menegaskan supaya PAS benar-benar berjuangan kerana rakyat dalam mencapai kemerdekaan. Yang lebih penting kata beliau, PAS diharapkan dapat menegakkan syariat Islam di negara ini. Beliau turut menyentuh perjuangan National Conference untuk menuntut pilihan raya segera ke arah berkerajaan sendiri. Atas ucapan beliau supaya PAS dapat berjuang menegakkan syariat, wakil Hilir Perak telah mengemukakan usul supaya PAS berjuangan "melaksanakan hukum-hukum dan ajaran-ajaran Islam dalam kehidupan orang seorang dan masyarakat menuju keredhaan Ilahi."

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: