16 Ogos 2016

16 Ogos 2000 : Presiden PAS Bersebab Tidak Hadir Saksikan Lakonan Semula Rompakan Al-Ma'unah

Pada hari ini dalam tahun 2000, Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor telah menjelaskan sebab beliau tidak menghadiri sesi lakonan semula rompakan senjata di Perak oleh Kumpulan al-Ma'unah. Lakonan semula yang dibuat oleh pihak Kerajaan Pusat ini adalah kerana Ketua Pembangkang itu mendakwa rompakan tersebut adalah sandiwara yang direka oleh pihak kerajaan. PAS yang dipalitkan secara langsung dengan tragedi ini melihat ia adalah sebuah sandiwara oleh pihak pemerintah untuk menjatuhkan imej PAS setelah parti Islam ini mencatat kejayaan besar dalam Pilihan Raya Umum Ke-10 pada 29 November 1999.

Peristiwa Kumpulan al-Ma'unah ini berlaku pada 2-6 Julai 2000 di mana mereka telah merompak 119 laras senjata automatik dan 5,000 butir peluru di Pos Tentera Askar Wataniyah, Kuala Sungai Rui dan Kem Batalion 304 Askar Wataniyah Grik. Kumpulan al-Ma'unah yang diketuai oleh Mohd Amin Mohd Razali, seorang bekas anggota tentera bersama 14 lagi ahli kumpulannya telah melakukan rompakan pada 2 Julai 2000, kemudian berkubu di Bukit Jenalek, Sauk, Perak sehingga ditumpaskan pada 6 Julai 2000. Dalam tragedi ini, dua anggota polis telah terbunuh dan dua cedera, selain penculikan ke atas tiga orang pekebun durian. Media melaporkan bahawa Kumpulan al-Ma'unah yang menyerah diri pada 6 Julai 2000 adalah bermatlamat menggulingkan kerajaan dan menentang Yang di-Pertuan Agong.

Di sebalik peristiwa berdarah ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Kumpulan al-Ma'unah mempunyai hubungan dengan PAS. Menurut Perdana Menteri itu, bahawa kebanyakan anggota Kumpulan al-Ma'unah adalah ahli PAS dan mereka menentang kerajaan kerana terpengaruh dengan dakyah PAS. Media juga mendakwa Kumpulan al-Ma'unah telah mempelawa ahli PAS menyertai kumpulan mereka melalui iklan yang dibuat dalam lidah rasmi PAS, Harakah keluaran 9 Oktober 1998. Mohd Amin Mohd Razali, ketua kumpulan ini juga didakwa berasal dari keluarga PAS dan telah terpengaruh dengan PAS.

Ekoran serangan yang dilakukan oleh media dan Umno ke atas PAS, ia telah menyebabkan tindakan PAS menjadi defensif, dan Presiden PAS secara terbuka menganggap peristiwa di Bukit Jenalek ini hanyalah satu sandiwara kerajaan, yang bertujuan untuk mengaitkan PAS dengan keganasan. Tindakan Presiden PAS ini telah menimbulkan kemarahan kerajaan sehingga mengugut untuk mengambil tindakan di bawah Akta Hasutan ke atas beliau. Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor menjawab dengan sinis ugutan ini dengan berkata "Takkan tanya pun tak boleh?" Terdesak dengan dakwaan balas Presiden PAS ini, Kerajaan Pusat telah mengarahkan tentera melakonkan semula bagaimana senjata api dirompak dalam jumlah yang besar. PAS telah memgambil sikap untuk menolak lakonan semula ini kerana menganggap lakonan semula ini masih tidak menjawab bagaimana rompakan ini boleh berlaku. Atas alasan ini, Presiden PAS yang tidak menghadiri sesi lakonan semula tersebut dan pada 16 Ogos 2000, dengan alasan tersebut menjelaskan kenapa beliau tidak menghadiri sesi lakonan semula tersebut.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: