28 Ogos 2016

28 Ogos 1993 : PAS Sertai Pilihanraya Kecil DUN Batu Talam Ekoran Kematian Dato' Mazlan (BN)

Pada hari ini dalam tahun 1993, PAS telah menyertai Pilihan Raya Kecil DUN Batu Talam, Pahang ekoran kes pembunuhan ADUN kawasan tersebut, Dato' Mohd Mazlan Idris pada 2 Julai 1993. Tragedi pembunuhan yang melibatkan seorang bomoh, Mona Fendi ini adalah tragedi melibatkan ahli politik yang paling terkenal sepanjang dekad 1990-an. Wakil rakyat BN ini dikatakan dibunuh dan dipotong 18 keratan, sebelum ditanam di dalam sebuah lubang sedalam 1.8 meter yang disimen di Felda Ulu Dong, Raub. Mona Fendi bersama suaminya, Mohd Affandi Abdul Rahman dan pembantunya, Juraimi Hussin didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Temerloh pada 9 Februari 1995 dan dijatuhkan hukuman gantung.

Ekoran pembunuhan Dato' Mohd Mazlan Idris pada 2 Julai 1993, dan misteri kehilangannya terbongkar pada 13 Julai 1993 dengan penahanan Juraimi Hussin sehingga mayat Dato' Mohd Mazlan Idris ditemui pada 23 Julai 1993, SPR telah mengisytiharkan kekosongan kerusi DUN Batu Talam. Setelah kekosongan kerusi DUN Batu Talam ini, pada 8 Ogos 1993, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat memutuskan untuk bertanding di kerusi tersebut setelah penetapan tarikh pengundian untuk pilihan raya kecil yang akan berlangsung pada 28 Ogos 1993 oleh SPR.

PAS telah menamakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Raja Puji Tengku Abdul Hamid sebagai calonnya menentang calon BN, Syed Ali Syed Mohamad. Beliau yang lebih dikenali sebagai Tengku Puji yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat adalah berasal dari keluarga yang ternama di daerah Raub. Moyangnya, Tengku Khairul Alam dikatakan merupakan Tengku Mahkota Padang Nonang, Sumatera Barat, tetapi berhijrah ke Pahang sekitar 200 tahun lalu. Kerana jasanya dalam pembentukan negeri Pahang, beliau dan keturunanannya dilantik sebagai Dato' Setia Lela, iaitu Orang Besar Lapan Pahang oleh Sultan Pahang, Sultan Wan Ahmad. Sejak menyertai PAS, Tengku Puji pernah dicalonkan oleh PAS untuk Parlimen Raub pada 1982 dan 1986, selain menjadi calon PAS di DUN Batu Talam pada 1990.

Di sebalik isu pembunuhan kejam ini, tersebar isu bahawa pimpinan Umno menggunakan bomoh untuk kepentingan politik mereka. Pada hari berlangsungnya Pilihan Raya Kecil DUN Batu Talam, calon PAS, Tengku Puji Tengku Abdul Hamid telah berjaya memperoleh 2,635 undi, tetapi tewas kepada calon BN, Syed Ali Syed Mohamad yang mendapat 5,355 undi. Kekalahan calon PAS dengan majoriti 2,990 undi membolehkan BN mengekalkan kerusi yang dimenangani oleh Dato' Mohd Mazlan Idris pada 1990 dengan majoriti 1,980 undi mengalahkan calon PAS, Raja Puji.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: