05 Ogos 2016

05 Ogos 2012 : Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Berjumpa Sultan Kelantan Bincang Isu Royalti

Pada hari ini dalam tahun 2012, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mengumumkan bahawa beliau akan mengadap Sultan Kelantan, Sultan Mohammad Ke-V untuk membincangkan isu berkaitan royalti minyak Kelantan yang 'dirompak' oleh Kerajaan Pusat. Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz akan mengadap Baginda untuk mendapatkan perkenan bagi melantik wakil Kerajaan Negeri Kelantan menduduki Jawatankuasa Khas berhubung isu pembayaran royalti petroleum di negeri-negeri Pantai Timur. Selain Kelantan, turut menghadapi 'rompakan' royalti petroleum ialah Terengganu sejak negeri itu diperintah oleh PAS antara 1999 hingga 2004.

Jawatankuasa Khas berhubungan isu pembayaran royalti petroleum bagi negeri-negeri Pantai Timur telah diumumkan penubuhannya oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak pada 4 Ogos 2012. Jawatankuasa Khas yang dipengerusikan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad ini bertujuan untuk mengkaji secara adil dan telus berhubung isu pembayaran tunai (royalti) petroleum kepada negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung. Turut terlibat dalam isu royalti petroleum ini ialah Pahang kerana negeri tersebut juga dikatakan mempunyai hasil petroleum yang belum digali di lautnya, sedangkan Terengganu dan Kelantan telahpun menggali hasilnya. Jawatankuasa Khas ini akan dianggotai oleh wakil-wakil negeri yang dilantik oleh sultan masing-masing, selain pakar-pakar undang-undang. Menurut Ketua Kerajaan Kelantan itu, kerajaan belum lagi berbincang tentang pencalonan wakil tersebut, tetapi ia akan dibawa mengadap untuk mendapat perkenan Sultan Kelantan.

Isu royalti minyak Kelantan telah berbangkit sejak 2009 apabila Kerajaan Negeri mendapati daripada Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia bahawa Kelantan telah mengeluarkan hasil petroleum sejak 2004. Kerajaan Kelantan yang menganggarkan keseluruhan hasil royalti sehingga 2009 itu bernilai RM1 bilion, dan telah mengemukakan tuntutan kepada Kerajaan Pusat. Menurut perjanjian petroleum berdasarkan Akta Petroleum 1975 antara Menteri Besar Kelantan, Dato' Mohamad Nasir dengan Pengerusi Petronas, Tengku Razaliegh Hamzah, bahawa Kelantan akan dibayar royalti sebanyak lima peratus setahun yang dibayar dua kali jika hasil petroleum ditemui di kawasan pantai dan pesisirnya. Isu tuntutan royalti ini menjadi isu utama dalam kempen Pilihan Raya Kecil DUN Manik Urai sepanjang Jun hingga Julai 2009.

Kesan daripada tuntutan yang dibuat oleh Kelantan, pada 8 Julai 2009, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Kerajaan Pusat memyerahkan kepada Petronas untuk membuat penjelasan. Pada 24 November 2009, sebuah Kaukus Parlimen telah ditubuhkan dengan dipengerusikan oleh Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaliegh Hamzah untuk membincangkan isu royalti petroleum dan mengkaji semula Akta Petroleum 1975. Pada 28 Januari 2010, satu Pidato Royalti Minyak diadakan di Stadium Sultan Mohammad Ke-IV yang turut dihadiri oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Salleh Abas, selain Mursyidul Am PAS dan Pengerusi Kaukus Parlimen itu. Desakan-desakan berterusan daripada rakyat Kelantan supaya royalti dibayar kepada Kelantan, selain tuntutan MAMPAT di Terengganu, telah memaksa Kerajaan Pusat bertindak.

Pada 4 Ogos 2012, Perdana Menteri mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Khas tersebut untuk mengkaji tuntutan Kelantan. Memberi respon kepada penubuhan jawatankuasa ini, Tuan Guru Nik Abdul Aziz pada 5 Ogos 2012 dilaporkan telah mengumumkan untuk mengadap Sultan Mohammad Ke-V untuk mendapat perkenan perlantikan wakil Kelantan ini. Sultan Kelantan kemudiannya telah berkenan melantik Dr Tengku Mohd Fa-iz Petra yang juga Tengku Mahkota Kelantan untuk mewakili Kelantan dalam Jawatankuasa Khas tersebut. Walau bagaimanapun, Kerajaan Pusat hingga kini hanya membayar wang ihsan sebanyak RM25 juta setahun melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: