17 Ogos 2016

17 Ogos 1984 : Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Pertegas Nasionalisme Bercanggah Dengan Islam

Pada hari ini dalam tahun 1984, Naib Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mempertegaskan bahawa perjuangan nasionalisme berasaskan kebangsaan yang sempit adalah bercanggah dengan ajaran dan aqidah Islam. Perjuangan kebangsaan yang didukung oleh Umno sehingga menzalimi orang bukan Melayu adalah satu perjuangan kebangsaan yang sempit yang ditolak oleh Nabi Muhammad SAW. Islam adalah yang ajaran yang mengutamakan keadilan kepada semua, termasuk terhadap musuh, dan PAS mendukung Islam sebagai dasar perjuangannya, sedangkan Umno bertunjangkan ideologi kebangsaan.

Nasionalisme atau perjuangan kebangsaan yang sempit dengan mengutamakan bangsa sendiri dan sanggup menzalimi kumpulan lain adalah terkeluar dari ajaran Islam. Dalam pemikiran Islam, perjuangan kebangsaan yang sempit dikenali sebagai asobiyyah atau taksub kepada kumpulan sehingga membenarkan kezaliman ke atas bangsa atau kumpulan lain. Perjuangan membela hak bangsa adalah berbeza dengan kefahaman hanya bangsa atau kumpulannya sahaja yang benar sehingga sanggup menzalimi bangsa lain. Kebenaran adalah apa yang diajarkan oleh al-Quran dan Sunnah.

Dalam Ucapan Dasar Yang Dipertua Agung PAS, Pak Yusof Rawa pada 14 April 1984, telah menggariskan tema 'Menggempur Pemikiran Asobiyyah.' Dalam ucapannya, Pak Yusof Rawa mempertegaskan bahawa golongan munafiqin menggunakan strategi Masjid Dhirar untuk melemahkan perjuangan Islam, dan tindakan memperkenalkan Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam adalah strategi Masjid Dhirar zaman moden. Bahkan, strategi Fir'aun menghukum ahli sihir yang beriman turut diamalkan untuk menyekat kebangkitan Islam. Bagi Yang Dipertua Agung PAS itu, Umno adalah "golongan nasionalis asobiyyah sekular" yang mengamalkan "asobiyah zalim" sehingga ia mesti ditentang dan dihancurkan kerana ia menjadi punca kelemahan umat Melayu Islam.

Pada 10 Julai 1984, tiga orang pemimpin Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Abu Bakar Chik, Ustaz Bunyamin Yaakob dan Mohamad Sabu telah ditahan ISA kerana menolak Islamisasi dalam kerangka sekular yang diperkenalkan oleh Kerajaan BN. Pada 6 Ogos 1984, pihak polis telah membekukan seluruh kebenaran mengadakan perhimpunan dan ceramah politik. Sedangkan pada awal 1984, Kerajaan BN telah mewujudkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi mengawal percetakan media yang tidak pro kerajaan. Tekanan politik yang berterusan ini disifatkan oleh PAS sebagai terjemahan terhadap kezaliman asobiyah atau nasionalisme yang didukung oleh Umno. "Orang-orang Melayu menjadi mundur kerana amalan sistem asobiyah zalim," tegas Pak Yusof Rawa.

Disebabkan tindakan berterusan yang dilakukan oleh Umno terhadap kebangkitan PAS selepas 1980, dan sesuai dengan penegasan Pak Yusof Rawa, pada 17 Ogos 1984, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya kepada media telah menyifatkan perbuatan zalim Umno tersebut adalah kesan dari fahaman kebangsaan yang sempit dan mempertegaskan bahawa perjuangan nasionalisme ini adalah bercanggah dengan Islam. Dalam satu kenyataan lain kepada majalah Asiaweek, Naib Yang Dipertua Agung PAS itu mendakwa Umno takut untuk bersemuka dengan PAS secara hujah yang ilmiah, kerana itu di atas semangat kebangsaan yang sempit mereka melakukan kezaliman terhadap PAS yang menegur tindak-tanduk mereka. Atas sebab inilah, Umno akhirnya menyatakan kesanggupan untuk mengadakan Debat Umno-PAS.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: