11 Oktober 2016

11 Oktober 1953 : PAS Sertai National Convention Dengan Berberapa Tuntutan

Pada hari ini dalam tahun 1953, PAS telah menyertai perhimpunan National Convention tajaan Umno MCA dengan menghantar Setiausaha Kewangan PAS, Mohd Asri Haji Muda dan Ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS, Mohamad Hanif sebagai wakil. Perhimpunan sangat penting bagi PAS kerana ia akan mengemukakan beberapa tuntutan dalam rangka mendapatkan pilihan raya segera ke arah berkerajaan sendiri. Sebelum ini, PAS telah menyertai National Conference sejak 27 April 1953 dan National Convention pada 23 Ogos 1953. Namun begitu, Mesyuarat Agung Khas PAS pada 26 September 1953 memutuskan PAS hanya terlibat dengan National Convention sahaja.

Ekoran dari keputusan yang menyebabkan Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan meletakkan jawatan ini, Jawatankuasa Tadbir PAS telah mengadakan mesyuarat pada 8 Oktober 1953 untuk mengkaji Penyata National Convention, sebelum menyertai perhimpunannya pada 11 Oktober 1953. Jawatankuasa Tadbir PAS memutuskan wakil PAS ke National Convention ialah Setiausaha Agung PAS, Cikgu Ahmad Awang dan Ahli Jawatankuasa Kerja Agung PAS, Mohamad Hanif. Jika Setiausaha Agung PAS berhalangan, akan diganti oleh Bendahari Agung PAS, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin, atau jika beliau juga berhalangan diganti oleh Mohd Asri Haji Muda. Akhirnya, Mohamad Hanif dan Mohd Asri Haji Muda menjadi wakil PAS pada himpunan 11 Oktober itu.

Setelah mengkaji Penyata National Convention, PAS memutuskan untuk mengemukakan empat tuntutan utama iaitu:

I. Menolak pemberian hak mengundi secara jus soli;
II. Mesyusun semula keanggotaan Majlis Undangan Persekutuan;
III. Menubuhkan suruhanjaya menghadkan kawasan (sempadan) pilihan raya yang bebas dan berkecuali; dan
IV. Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa Majlis Undangan Persekutuan.

Empat tuntutan PAS ini adalah berasaskan usaha PAS untuk memperkasakan kedudukan orang Melayu Islam di Tanah Melayu. Memberi hak mengundi kepada rakyat British secara jus soli bererti memberi hak mengundi kepada orang Cina, India dan Eurasian yang belum menjadi rakyat, sekali gus melemahkan hak politik orang Melayu dan membuka kecurangan demokrasi. Sedangkan dalam masalah penyusunan anggota Majlis Undangan Persekutuan, PAS menuntut supaya dikurangkan wakil lombong (Cina) dan getah (Eropah), sebaliknya ditambah wakil hidupan, tanaman dan padi (Melayu). Kebimbangan PAS terhadap proses persempadanan pilihan raya yang merugikan Melayu mendorong PAS menuntut sebuah suruhanjaya yang bebas dan berkecuali, sedangkan dalam soal bahasa, PAS mahu bahasa Melayu diberikan peranan dalam penggubalan undang-undang di samping bahasa Inggeris.

Keempat-empat tuntutan PAS ini telah dikemukakan dalam himpunan National Convention pada 11 Oktober 1953, tetapi dua usul pertama telah ditolak dengan lebihan undi, sedangkan dua usul lagi diterima. Dr Ismail Abdul Rahman, wakil Umno menjelaskan bahawa usul tersebut perlu ditolak kerana penolakan itu lebih demokratik. Dalam pengundian tersebut, usul PAS kalah kerana Umno-MCA mempunyai 28 wakil, sedang parti-parti lain hanya boleh menghantar dua wakil sahaja. Pengundian tidak adil ini telah mengalahkan usul PAS yang hanya mendapat empat undi termasuk dua undi Partai Melayu Semenanjung (PMS). PAS berpendapat pendirian National Convention merugikan politik orang Melayu dan tidak mahu terikat dengan keputusan tersebut.

Pada 30 Oktober 1953, Jawatankuasa Tadbir PAS telah menerima laporan keputusan National Convention, tetapi tidak mengambil keputusan tentangnya sehingga Timbalan Yang Dipertua Agung PAS, Dr Haji Abbas Alias pulang dari Mekah. Jawatankuasa Tadbir PAS mengambil tindakan untuk tidak lagi menghantar wakil ke National Convention sehingga PAS mengambil pendirian tentangnya. Pada 26 Disember 1953, Jawatankuasa Kerja Agung PAS yang dipimpin oleh Dr Haji Abbas Alias telah memutuskan supaya PAS berkecuali dari National Convention kerana ia bertentangan dengan dasar-dasar PAS. Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS Ketiga pada 12-14 Ogos 1954, telah diambil ketetapan secara bahawa PAS berkecuali dari National Convention, tetapi kekal menyokong sebarang usaha menuntut pilihan raya segera ke arah berkerajaan sendiri.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: