12 Oktober 2016

12 Oktober 1988 : PAS Akan Bersendirian Kerana GERAK Bukan Pakatan Politik

Pada hari ini dalam tahun 1998, media massa arus perdana telah menyiarkan berita kemungkinan besar PAS yang menyertai Pilihan Raya Umum Ke-10 yang dijangka diadakan pada 1999 secara bersendirian, setelah pakatan politik PAS bersama Angkatan Perpaduan Ummah (Angkatan) telah berpecah pada 1996. Media massa memetik beberapa kenyataan Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor sebelum itu yang bertegas bahawa PAS pada prinsipnya akan menyertai Pilihan Raya Umum Ke-10 secara bersendirian kerana PAS tidak membentuk atau menyertai mana-mana pakatan politik selepas 1996. Menurut Presiden PAS itu, Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) yang ditubuhkan pada 22 September 1998 bukanlah sebuah pakatan politik pilihan raya, walaupun ia turut disertai oleh DAP dan PRM, sebaliknya ia adalah kerjasama dalam memperjuangkan keadilan dan kemanusiaan.

Semenjak PAS mengambil pendirian yang mengharuskan kerjasama politik (tahaluf siyasi) pada 9 Oktober 1988, PAS telah mengadakan persefahaman politik dengan Angkatan yang dianggotai oleh Berjasa, Semangat 46, Hamim dan Kimma. Persefahaman PAS-Angkatan telah membolehkan PAS mengambil alih Kerajaan Kelantan pada 22 Oktober 1990 dengan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat dilantik sebagai Menteri Besar. Walau bagaimanapun, selepas Pilihan Raya Umum 1995, hubungan PAS dan Semangat 46 telah mengalami keretakan sehingga akhirnya pada 14 Julai 1996, PAS memutuskan hubungan dengan parti tersebut. Putusnya hubungan antara kedua-dua parti ini turut meruntuhkan Angkatan, dan PAS mula bersendirian dalam politik.

Pembubaran PMS46 dan penyertaan semula Tengku Razaliegh Hamzah ke dalam Umno pada 20 November 1996 telah menanaskan politik Umno. Pada pertengahan tahun 1998, krisis kepemimpinan Umno telah sampai ke kemuncaknya apabila pertembungan antara Presiden Umno, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad dengan timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berlaku secara terbuka dalam Perhimpunan Agung Umno pada 18-21 Jun 1998. Pada 2 September 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dilucutkan semua jawatan kerajaan, diikuti oleh pemecatan beliau dari Umno. Beliau kemudiannya melancarkan gerakan Reformasi di seluruh negara sehingga membawa kepada penahan ISA ke atas beliau bersama 16 lagi penyokong utamanya.

Menangani konflik politik ini, pada 22 September 1998, PAS telah memanggil parti-parti pembangkang, badan-badan bukan kerajaan dan individu ternama untuk membincangkan krisis politik yang sedang berlaku. Hasilnya, telah ditubuhkan GERAK yang dipengerusikan oleh Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor. Pada dasarnya, GERAK hanyalah sebuah gabungan parti politik dan NGO untuk memperjuangkan keadilan kepada rakyat akibat kezaliman politik yang berlaku ketika itu. Penglibatan DAP dan PRM adalah kerana dukungan kepada perjuangan keadilan. Atas asas ini, Ustaz Fadzil Mohd Noor mempertegaskan bahawa PAS kekal bersendirian dalam menghadapi pilihan raya umum kelak.

Merespon terhadap peningkatan mendadak pengaruh PAS selepas penubuhan GERAK, media massa pada 12 Oktober 1998 memanipulasi kedudukan PAS yang bersendirian tanpa pakatan politik untuk melemahkan keyakinan rakyat kepada PAS. Dari satu sudut, PAS bertegas untuk bersendirian dalam Pilihan Raya Umum Ke-10 kerana GERAK bukan platform pilihan raya, tetapi dalam masa yang sama, melalui GERAK, PAS merapatkan kerjasama politik bersama DAP dan PRM. Penubuhan Parti Keadilan Nasional (PKN) pada 4 April 1999 telah membolehkan empat buah parti ini menyusun langkah bersama bagi menghadapi pilihan raya umum sehingga terbentuknya Barisan Alternatif (BA) pada 1999. Dengan persetujuan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat pada 11 April 1999, maka PAS turut mengasaskan BA pada 28 April 1999 sekali gus PAS tidak bersendirian dalam Pilihan Raya Umum 1999.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: