06 Oktober 2016

06 Oktober 1986 : Dewan Pemuda PAS Anjurkan Simposium Sehari Tentang Negara Islam

Pada hari ini dalam tahun 1985, Dewan Pemuda PAS Pusat telah menganjurkan simposium sehari yang dinamakan sebagai "Simposium Negara Islam" untuk membincangkan tentang konsep dan matlamat negara Islam. Dua pembentang telah mengemukakan kertas kerja iaitu Naib Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Nakhaie Ahmad dengan tajuk "Prinsip-prinsip Perlembagaan Islam" dan Naib Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dengan tajuk "Konsep Negara Islam dan Matlamatnya." Simposium yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka ini adalah bertujuan untuk memperkukuhkan kefahaman tentang negara Islam yang hangat diperkatakan ketika itu.

Semenjak kejayaan Revolusi Iran pada 11 Februari 1979 dan pelancaran Republik Islam Iran pada 1 April 1979, ia telah mempengaruhi dunia Islam keseluruhannya untuk kembali kepada Islam. Faktor perubahan abad Islam yang memasuki abad ke-15 Hijriyah (1400H) pada 1980 turut menjadi faktor yang membentuk gelombang kesedaran, termasuk perubahan struktural PAS yang membentuk Konsep Kepempinan Ulamak pada 1982. Menangani kesedaran dan kebangkitan umat Islam, Perdana Menteri Malaysia yang baru, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad telah memperkenalkan dasar Penerapan Nilai-nilai Islam dalam pentadbiran awam, sedangkan PAS dengan lantang memperjuangkan pembentukan negara Islam. Keadaan menyebabkan timbul konflik dan pergeseran di antara PAS dengan Umno, sedangkan dua serpihan PAS, Berjasa dan Hamim mendukung pendekatan Perdana Menteri baru itu.

Perjuangan menegakkan negara Islam yang didukung oleh PAS adalah lanjutan daripada perjuangan Hizbul Muslimin sejak 1948. Pada 1954, PAS telah secara rasmi menetapkan tujuannya untuk memperjuangkan penubuhan negara Islam dan ia menjadi kerangka utama tuntutan kemerdekaan PAS. Ekoran kegagalan membentuk negara Islam dalam proses kemerdekaan tersebut, pada 28 Disember 1958, PAS telah mengambil ketetapan tentang kewajipan berjuang menegakkan negara Islam. Pada 1963, bekas Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Budiman Radhi telah menulis buku bertajuk "Tatanegara Islam," yang kemudiannya diikuti oleh wacana-wacana tentang negara Islam dalam lidah rasmi PAS, Bulan Bintang.

Memasuki dekad 1980-an, perbincangan tentang kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara Islam atau sekular telah membawa kepada isu takfiri. Pendekatan Islamisasi yang diambil oleh Umno telah ditolak oleh PAS yang dikatakan 'kosmetik' untuk mengelirukan umat Islam tentang konsep sebenar negara Islam. Pada 12-13 November 1983, dalam Seminar Tarbiyah dan Kepemimpinan PAS, ahli-ahli PAS telah diperjelaskan tentang konsep Hizbullah yang bertujuan menegakkan daulah dan khilafah Islamiyah. Negara Islam menurut seminar ini ialah negara hakimiyah, di mana segala hukum dan undang-undang adalah daripada Allah dan kepemimpinannya terdiri daripada orang Islam tulen yang melaksanakan Islam yang sebenar.

Ketegangan tentang persoalan 'adakah Malaysia sebuah negara Islam?' telah berlanjutan sehingga mencetuskan Debat Umno-PAS pada akhir 1984. Mengambil pendekatan ilmu dalam soal negara Islam ini, Dewan Pemuda PAS Pusat pada 6 Oktober 1985 telah menganjurkan Simposium Negara Islam yang membincangkan secara khusus tentang prinsip perlembagaan, konsep dan matlamat negara Islam. Menurut Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, negara Islam adalah sebuah negara untuk membebaskan manusia dari perhambaan sesama makhluk kepada perhambaan hanya kepada Allah, di mana hukum Allah didaulatkan dan Islam dijadikan aqidah negara yang berada di tempat tetinggi serta dilaksanakan secara syumul.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: