07 Oktober 2016

07 Oktober 1990 : Isu Negara Islam Dalam Manifesto PAS Dimanipulasi Media

Pada hari ini dalam tahun 1990, media massa arus perdana telah memanipulasikan kononnya Manifesto PAS 1990 akan memggugurkan perjuangan untuk menegakkan negara Islam, terutama untuk membolehkan PAS bekerjasama dengan DAP. Akhbar Berita Harian dan New Straits Times telah mendakwa bahawa PAS telah "Gugur istilah negara Islam" dan "PAS drop term Islamic State." Manipulasi media ini bertujuan untuk menimbulkan kemarahan ahli PAS dan rakyat kerana menganggap PAS telah tunduk kepada serpihan Umno, Semangat 46 dan DAP yang membentuk pakatan Gagasan Rakyat (GR) tanpa kerjasama PAS.

Isu negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS telah dijadikan syarat utama kerjasama politik yang dibentuk oleh PAS dengan Angkatan Perpaduan Ummah (Angkatan) sejak 1988. Angkatan yang dianggotai oleh Berjasa, Semangat 46 dan Hamim telah mengadakan persefahaman politik (tafahum siyasi) dengan PAS berasaskan syarat menerima perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS. Kerjasama ini pernah tergugat oleh pengumuman Tengku Razaliegh Hamzah, Presiden Semangat 46 pada 9 Disember 1989 bahawa parti itu akan bekerjasama dengan DAP, kemudian pada 10 Oktober 1990, Semangat 46 telah menubuhkan GR yang melibat DAP, Parti Rakyat Malaysia (PRM), Indian Progressive Party (IPF) dan Malaysian Solidarity Party (MSP), sebelum ia turut disertai oleh Berjasa dan Hamim. Tindakan Semangat 46 membentuk kerjasama dengan PAS melalui Angkatan, dan dengan DAP melalui GR telah menimbulkan fitnah bahawa wujud kerjasama PAS-DAP.

Pada 7 Oktober 1990, Berita Harian telah menyiarkan berita bahawa PAS akan melancarkan manifestonya pada 12 Oktober 1990, diikuti oleh manipulasi tentang isu pengguguran negara Islam keesokkannya. Pada 8 Oktober 1990, Ketua Penerangan PAS Pusat, Haji Ahmad Subky Abdul Latif didakwa oleh media massa bahawa telah membuat kenyataan kepada akhbar Nanyang Siang Pau dan Shin Min Daily News, bahawa Manifesto PAS tidak menyebut hasrat PAS menubuhkan negara Islam. Kenyataan ini mendapat respon positif daripada pemimpin DAP pada 8 Oktober 1990, tetapi menerima kritikan yang sangat keras daripada pemimpin Umno sepanjang minggu tersebut. Di sebalik penafian-penafian pimpinan PAS, bahawa PAS bertegas dengan matlamatnya untuk menegakkan negara Islam, pada 8 Oktober 1990, Haji Ahmad Subky Abdul Latif terpaksa membuat kenyataan menafikan dakwaan tersebut, dan mengumumkan akan mengemukakan saman kepada akhbar-akbar berkaitan jika terus memanipulasikan isu pengguguran negara Islam ini. Namun begitu, pemimpin Umno berterusan menjadikan isu pengguguran istilah negara Islam sebagai bukti PAS mempunyai 'hubungan gelap' dengan DAP.

Menjawab semua manipulasi media ini, pada 15 Oktober 1990, PAS telah mengemukakan manifestonya yang bertema "Membangun Bersama Islam." Dalam manifesto ini, PAS mempertegaskan bahawa ia akan "menegak dan melaksanakan Islam sebagai ad-diin dan menjalankan pentadbiran secara adil dan saksama untuk kesejahteraan semua rakyat berdasarkan prinsip-prinsip al-Quran dan as-Sunnah." Manifesto PAS turut mempertegaskan tentang konsep pembangunan yang tidak terpisah dari elemen akhlak dan moral. Oleh kerana PAS tidak menyebutkan perkataan negara Islam dalam manifesto ini, walaupun sangat jelas ia memberikan takrif sebuah kerajaan dan pentadbiran Islam, media massa berterusan kemudiannya menaburkan fitnah bahawa PAS telah menggugurkan perjuangan negara Islam kerana hubungan gelap dengan DAP.

Dua isu besar ini - menggugurkan perjuangan negara Islam dan hubungan gelap dengan DAP - telah dimanipulasikan oleh media arus perdana yang dikuasai oleh BN sejak 7 Oktober 1990, dalam usaha mereka memerangkap PAS. Mereka berusaha memberikan gambaran buruk terhadap PAS menjelang Pilihan Raya Umum 1990, sekali gus menutupi perpecahan Umno yang berlaku sejak 1987. Namun begitu, PAS berjaya menangkis serangan ini melalui manifesto yang bertajuk "Membangun Bersama Islam." Dalam Pilihan Raya Umum Kelapan pada 21 Oktober 1990, PAS telah berjaya menguasai semula Kelantan dan Ketua Dewan Ulamak PAS, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat dilantik sebagai Menteri Besar Kelantan pada 22 Oktober 1990.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: