13 Oktober 2016

13 Oktober 2001 : PAS Kutuk Dan Bantah Serangan Amerika Syarikat Ke Atas Afghanistan

Pada hari ini dalam tahun 2001, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mengambil sikap mengutuk dan membantah tindakan Amerika Syarikat menyerang dan mencerobohi Afghanistan sejak 7 Oktober 2001. PAS bertindak mengutuk pencerobohan Amerika Syarikat dan tindakan negara-negara jiran Afghanistan, seperti Pakistan yang membenarkan Amerika Syarikat menggunakan pengkalan tentera mereka untuk mencerobohi Afganistan. PAS turut mengarahkan supaya diadakan satu tunjuk perasaan besar-besaran di hadapan Kedutaan Besar Amerika Syarikat bagi membantah tindakan biadap negara tersebut.

Perang Afghanistan yang tercetus pada 7 Oktober 2001 adalah berlanjutan daripada tragedi 11 September 2001 di mana dua buah pesawat telah merempuh bangunan berkembar World Trade Center (WTC) di New York. Amerika Syarikat mendakwa serangan ini dilakukan oleh para pengganas Islam, yang dinamakan oleh mereka sebagai kumpulan al-Qaeda pimpinan Osama ben Ladin. Amerika Syarikat mendakwa al-Qaeda bersekutu dengan kumpulan Taliban yang memerintah Afghanistan yang juga diisytiharkan oleh Amerika Syarikat sebagai pengganas. Atas alasan untuk menangkap Osama ben Ladin dan menghapuskan pengganas, Amerik Syarikat telah menyerang Afghanistan pada 7 Oktober 2001. Dengan sokongan NATO, Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush mendesak Kerajaan Taliban Afghanistan menyerahkan Osama ben Ladin dan menghapuskan al-Qaeda. Kerana Taliban tidak mengikuti arahan Amerika Syarikat itu, serangan telah dilakukan pada 7 Oktober 2001 dan ia hanya berakhir pada 28 Disember 2014.

Serangan Amerika Syarikat ke atas Afghistan ini adalah yang kedua setelah mereka menyerang Iraq pada 2 Ogos 1991. PAS melihat campur tangan ini akan merugikan umat Islam, selain pencabulan ke atas kemanusiaan. Ekoran itu, PAS mengambil pendirian pada 13 Oktober 2001 untuk mengutuk dan membantah serangan tersebut. Sebagai bantahan terhadap tindakan pencerobohan itu, PAS telah menyerahkan memorandum bantahan kepada Kedutaan Pakistan sejak September 2001 lagi kerana membenarkan penempatan tentera Amerika Syarikat di negara tersebut. Dalam pada itu juga, Timbalan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pada 29 September 2001 telah mempersoalkan tindakan Amerika Syarikat dan mencabar kuasa besar dunia itu untuk menunjukkan bukti sebelum menyerang Afghanistan. Di sebalik siri-siri kutukan dan bantahan ini, pada 7 Oktober 2001, serangan telah dilancarkan ke atas Kabul.

Ekoran itu, pada 8 Oktober 2001, PAS telah membuat kenyataan mengutuk perbuatan yang dianggap melampau ini. Ia diikuti oleh tindakan Dewan Pemuda PAS Pusat pada 9 Oktober 2001 yang menyerahkan memorandum bantahan kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di atas kegagalan mereka menyekat keganasan Amerika Syarikat yang menyerang Afghanistan tanpa resolusi Majlis Keselamatan PBB. Pada 10 Oktober 2001, PAS menyerahkan satu memorandum serupa kepada Kedutaan Amerika Syarikat. Para pemimpin PAS, termasuk Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menyeru supaya umat Islam berjihad ke atas Amerika Syarikat. Menangani kemarahan umat Islam ini, pada 13 Oktober 2001, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah menetap pendirian rasmi PAS yang mengutuk serangan tersebut dan memutuskan supaya satu demonstrasi diadakan bagi membantahkan serangan ini.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: