11 April 2016

11 April 1987 : PAS Pertama Kali Bermuktamar Di Markaz Tarbiyyah Taman Melewar

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1987, PAS mencipta sejarah apabila buat pertama kali mengadakan muktamar tahunan di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, Gombak yang berlangsung pada 11-12 April 1987. Markaz Tarbiyah PAS Pusat yang mulai dibina dalam tahun 1985 ini telah digunakan pertama kali untuk Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33, sedangkan semenjak awal 1970-an, PAS bermuktamar di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan pada 1986, PAS bermuktamar di Masjid Rusila, Marang.

Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33 ini juga mencipta sejarah kerana inilah Muktamar PAS yang pertama mendapat liputan daripada lidah rasmi PAS, Harakah yang muka diterbitkan pada 3 April 1987. Muktamar ini dirasmikan oleh Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Haji Yusof Rawa dengan Ucapan Dasar yang bertema 'Ke Arah Tajdid Hadhari'. Muktamar ini sangat penting kerana PAS baru sahaja berhadapan dengan Pilihan Raya Umum 1986, yang diikuti oleh krisis kepemimpinan Umno pada 1987.

Umno yang bertanggungjawab terhadap tragedi Memali pada 19 Nivember 1985, berhadapan dengan perletakan jawatan Datuk Musa Hitam pada 16 Mac 1986 dan akhirnya pertembungan Team A dan Team B Umno dalam Perhimpunan Agung Umno pada 24-25 April 1987. Ketika muktamar ini berlangsung, terdapat usaha-uasaha Umno untuk mendekati PAS termasuk tawaran Anwar Ibrahim kepada PAS untuk bermuzakarah selepas satu forum bersama Naib Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di Preoria, Amarika Syarikat pada 24-25 Disember 1986.

Dalam Ucapan Dasarnya, Pak Yusof Rawa telah mengingatkan ahli-ahli PAS supaya jangan bimbang dengan muzakarah PAS-Umno ini kerana PAS akan bergerak di atas landasan yang jelas iaitu al-Quran dan Sunnah, sedangkan sebagai jemaah Islam PAS perlu memainkan peranan untuk mewujudkan perpaduan ummah. Harapan muktamar ini untuk bermuzakarah dengan Umno berakhir apabila Umno berpecah dalam Perhimpunan Agung Umno 1987 yang mewujudkan Umno Baru dan Semangat 46. PAS kemudiannya mengambil langkah bersekutu dengan serpihan Umno, Semangat 46 untuk membentuk kerjasama melalui Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Muktamar Tahunan PAS yang berlangsung pada 11-12 April 1987 ini telah dihadiri oleh oleh bekas Timbalan Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Datuk Haji Hassan Adli Mohd Arshad yang terkenal dengan gelaran Panglima Jihad PAS. Turut hadir ialah bekas Menteri Pertanian dan Perikanan, Abdul Aziz Ishak yang menyertai PAS dalam muktamar ini. Pada akhir muktamar ini, Pak Yusof Rawa telah dipilih semula sebagai Yang Dipertua Agung PAS bagi sesi 1987-1989, iaitu sesi terakhir beliau sebagai pemimpin utama PAS. Turut terpilih ialah Ustaz Fadzil Mohd Noor (Timbalan Yang Dipertua), Tuan Guru Haji Abdul Hadi dan Ustaz Nakhaie Ahmad (Naib-naib Yang Dipertua) serta Cikgu Mustafa Ali, Ustaz Harun Taib, Haji Wan Mutalib Embong, Ustaz Hassan Shukri, Haji Ahmad Subky Abdul Latif, Ustaz Nik Abdullah Arshad, Syed Ibrahim Abdul Rahman, Ustaz Yahya Othman, Abdul Khalid Samad, Dr Haji Abbas Alias, Ustaz Abu Bakar Chik dan Haji Mohd Rushdie Ariff sebagai Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja Agung.

Tiada ulasan: