01 April 2016

01 April 2008 : Pakatan Rakyat Ditubuhkan Satukan Parti Pembangkang

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 2008, PAS telah menyertai parti-parti pembangkang - PKR dan DAP - untuk mengasaskan Pakatan Rakyat (PR) bagi menyatukan parti-parti pembangkang selepas Pilihan Raya Umum Ke-12. Dalam Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008, PAS bersama PKR yang bergabung dalam Barisan Alternatif (BA) telah berjaya membentuk kerajaan di Kelantan dan Kedah, sedangkan DAP yang keluar dari BA pada 2001 telah membentuk kerajaan di Pulau Pinang. Perak dan Selangor yang gagal dipertahankan oleh BN menghadapi krisis politik kerana parti-parti pembangkang juga gagal membentuk kerajaan.

Dalam menghadapi situasi ini, PAS telah menerima tawaran dari BN untuk membentuk Kerajaan Campuran di Perak dan Selangor, tetapi dalam masa yang sama pihak pembangkang mengusahakan supaya gabungan PAS-PKR-DAP dapat dibentuk bagi menubuhkan kerajaan di kedua-dua negeri tersebut. Di Perak, PAS mempunyai 6 kerusi DUN, manakala DAP dan PKR masing-masing mempunyai 18 dan 7 kerusi. Di Selangor pula, PAS dengan 8 kerusi DUN sedangkan PKR mempunyai 15 dan DAP 13 kerusi.

Setelah melalui pelbagai proses rundingan, akhirnya pada 13 Mac 2008, Tan Sri Khalid Ibrahim dinamakan sebagai Menteri Besar Selangor, diikuti oleh Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak pada 17 Mac 2008. Perlantikan kedua-dua Menteri Besar dari PKR dan PAS ini dibuat atas persetujuan longgar antara mereka bagi membolehkan kerajaan dibentuk. Di peringkat Parlimen, pembangkang yang menguasai 82 daripada 222 kerusi Dewan Rakyat telah memilih Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai Ketua Pembangkang, setelah berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN.

Bagi menghadapi kondisi politik yang tidak teguh ini, dalam satu pertemuan pimpinan ketiga-tiga parti di Petaling Jaya telah bersepakat untuk membentuk pakatan baru pembangkang. Pada 1 April 2008, Ketua Pembangkang telah mengumumkan penubuhan Pakatan Rakyat di mana sebuah Majlis Pimpinan PR dan Sekretariat Bersama telah dibentuk. Walaupun ketiga-tiga parti mempunyai ideologi berbeza, mereka bersepakat atas dasar 'bersetuju untuk tidak setuju'. Pada 20 April 2010, PR telah menerima anggota baru, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), tetapi parti ini menarik diri pada 7 Mei 2011. Setelah sembilan tahun bersama, disebabkan beberapa isu seperti Kajang Move, perlaksanaan hukum hudud, pertukaran Menteri Besar Selangor, campur tangan DAP dalam pemilihan PAS dan lain-lain, telah timbul konflik antara parti-parti tersebut sehingga DAP telah mengisytiharkan PR dibubarkan pada 16 Jun 2015 lalu membentuk Pakatan Harapan tanpa PAS. Walau bagaimanapun, PAS dan PKR terus bekerjasama atas nama PR dan Kerajaan Selangor terus wujud atas pakatan ketiga-tiga parti ini.

Tiada ulasan: