21 April 2016

21 April 1974 : Muktamar Islam Asia Tenggara Putuskan Keperluan Umat Islam Sertai Pilihanraya

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1954, Muktamar Islam Asia Tenggara telah diadakan di Kuala Lumpur yang melibatkan alim ulamak dari seluruh Malaya bagi membincangkan isu-isu semasa umat Islam terutama berkait usaha menuntut kemerdekaan dan pendekatan demokrasi dalam pembentukan negara baru. Lebih khusus lagi ialah tentang penglibatan gerakan Islam dalam pilihan raya yang akan diadakan di Malaya dan Indonesia pada tahun 1955.

Cetusan idea mengadakan Muktamar Islam Se-Malaya telah dibincang dan dipersetujui oleh Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Kedua pada 25-26 Ogos 1953 yang bertujuan "membincangkan kedudukan Islam di Malaya dan Singapura." Ekoran itu, pada 25-26 Disember 1953, Jawatankuasa Kerja Agung PAS telah bersetuju menganjurkan Kongres Ulamak Se-Malaya untuk merumuskan masalah "kedudukan dan suasana Tanah Melayu" dalam menghadapi perubahan politik dengan tuntutan kemerdekaan, terutama berkait dengan pilihan raya, selain untuk menubuhkan Dewan Ulamak PAS menerusi kongres ini. Namun, kongres ini terpaksa ditangguhkan kerana keadaan politik PAS yang tidak begitu stabil ekoran pengunduran Yang Dipertua Agung PAS, Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan.

Ketika PAS sedang memberikan tumpuan kepada tuntutan pilihan raya segera ke arah berkerajaan sendiri sebagai langkah mencapai kemerdekaan melalui National Convention, PAS menerima jemputan menyertai Muktamar Islam Asia Tenggara. PAS memandang muktamar ini sangat penting kerana ia akan menghimpunan para ulamak dari pelbagai tempat dan akan membincangkan isu-isu berkait dengan hukum menyertai pilihan raya, yang pasti akan memberi kesan kepada PAS dalam konteks menegakkan negara Islam secara demokrasi berpilihan raya.

Isu hukum menyertai pilihan raya bagi umat Islam di Asia Tenggara telah menjadi hangat apabila Malaya dan Indonesia merancang untuk mengadakan pilihan raya dalam tahun 1955. Malaya akan mengadakan pilihan raya pada 27 Julai 1955, mana kala Indonesia pada 29 September 1955. Seperti mana PAS, di Indonesia suasana serupa dihadapi oleh parti Islamnya, Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi). Ekoran itu, Majlis Syura Masyumi Pusat pada 24 Februari 1953 telah memutuskan hukum wajib bagi umat Islam menyertai pilihan raya, diikuti oleh keputusan yang sama oleh Muktamar Alim Ulamak dan Mubaligh Se-Indonesia di Medan pada 11-15 April 1953.

Perkembangan di Indonesia ini telah mendorong kepada penganjuran Muktamar Islam Asia Tenggara pada 21 April 1954 dan Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 26-27 Mac 1954 telah memutuskan supaya PAS diwakili oleh Haji Sulaiman Basri, Haji Zabidi Ali dan Mohamad Hanif, mana kala Abdul Hamid Shariff, Haji Ahmad Haji Ali, Kiyai Yassin, Mohd Asri Haji Muda dan Ustaz Othman Abdullah hadir sebagai pemerhati. Di akhir muktamar ini, mereka telah memutuskan "bahawa penyertaan umat Islam Indonesia dalam Pilihan Raya Umum yang akan diadakan di Indonesia nanti adalah fardhu ain hukumnya dan adalah haram jika umat Islam tidak ikut serta..." Keputusan ini turut mengikat umat Islam di Malaya yang akan berpilihan raya lebih awal dalam rangka menubuhkan semula negara Islam setelah mencapai kemerdekaan.

Tiada ulasan: