18 Julai 2016

18 Julai 1971 : PAS Kukuhkan Kedudukan Dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-17

Pada hari ini dalam tahun 1971, Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-17 telah dibuka oleh Pemangku Yang Dipertua Agung PAS dalam suasana baru selepas pemulihan demokrasi dilakukan setelah tragedi 13 Mei 1969 berjaya diredakan. PAS menghadapi perubahan politik ini dengan beberapa tekanan dari pihak Kerajaan Perikatan termasuk usaha mereka untuk menyekat perjuangan Islam dan ketuanan Melayu. Bagi menghadapi tekanan ini, PAS telah mengambil beberapa langkah untuk mengukuhkan kedudukannya.

Antara langkah penting yang diambil oleh PAS menerusi Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kali Ke-17 yang berlangsung pada 18-20 Jun 1971 di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ialah dengan melantik Dato' Mohd Asri Haji Muda sebagai Yang Dipertua Agung PAS menggantikan Prof Dr Burhanuddin al-Helmy yang meninggal dunia pada 25 Oktober 1969. PAS juga turut meminda Undang-undang Tubuh PAS (Pindaan) 1963 untuk memperkemaskan susunan organisasi, memperjelaskan dasar dan mengatasi beberapa isu yang memerangkap PAS. Sejak selepas 13 Mei 1969, beberapa perkara seperti usaha kerajaan menghalang PAS dari 'menggunakan' Islam dan memperjuangkan ketuanan Melayu, pengharaman "Allah Muhammad" pada bendera PAS, pengharaman lambang "Bulan Bintang" dan dakwaan PAS cuba mencabar kuasa Raja-raja Melayu melalui perjuangan Islamnya.

Antara perubahan perlembagaan yang penting dibuat oleh PAS ialah:

I. Meminda nama PAS dari 'Persatuan Islam Se-Tanah Melayu' kepada 'Parti Islam (Se-Malaysia)' yang sekali gus menjadikan PAS benar-benar parti politik;
II. Perubahan bendera PAS dengan menghapuskan perkataan "Allah Muhammad;"
III. Mengosongkan bendera PAS tanpa sebarang tulisan sehingga perkataan "Allah Muhammad" dapat ditulis semula apabila PAS mencapai kemenangan;
IV. Memasukkan fasa "Dasar PAS ialah Islam" setelah semua elemen Islam dalam Undang-undang Tubuh PAS cuba dihapuskan;
V. Menetapkan dua sahaja tujuan PAS iaitu "memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah" dan "mendukung dan mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara."

Dalam Ucapan Dasar Pemangku Yang Dipertua Agung PAS pada 18 Julai 1971, Dato' Mohd Asri Haji Muda telah menjelaskan bahawa perubahan yang dibuat ini adalah untuk "mempertegaskan lagi dasar dan tujuan parti dalam memperjuangkan ideologi Islam," dan "untuk mewujudkan satu sifat yang tegas dan nyata berdasarkan Islam." Dengan perubahan yang dibuat dalam Mesyuarat Agung Tahunan PAS ini, ia secara langsung telah mengubah sifat ke-Melayuan PAS kepada sifat ke-Islaman yang lebih ketara.

Disusun oleh : Arkib PAS

Tiada ulasan: