26 Julai 2016

26 Julai 2011 : PAS Sokong Usaha Memastikan Pilihanraya Bersih Dan Adil

Pada hari ini dalam tahun 2011, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menyatakan sokongannya terhadap apa jua langkah yang diambil oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) untuk mewujudkan pilihan raya bersih dan adil di negara ini. Menteri Besar Kelantan ini mempertegaskan sikap PAS ekoran kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof yang mencadangkan supaya mengunakan kaedah biometrik bagi mengelakkan penipuan. Walau bagaimanapun, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menolak penggunaan biometrik yang diragui keselamatannya.

Isu pilihan raya bersih ini adalah rentetan daripada tujuh tuntutan yang dikemukakan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), iaitu gabungan 25 buah NGO dan lima parti politik. Bersih yang telah menganjurkan perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 di Kuala Lumpur telah mendapat sokongan rakyat, termasuk rakyat Malaysia di luar negara. Salah satu tuntutan penting Bersih ialah penggunaan dakwah kekal untuk dicelup jari oleh pengundi bagi mengelakkan penipuan dengan mengundi dua kali. Bersih berpendapat, dengan jari bercelup dakwat kekal ini dapat mengelakkan penipuan dalam pilihan raya.

SPR sendiri, semenjak 2007 telah mencadangkan satu langkah untuk mengelakkan penipuan dengan menggunakan biometrik, tetapi menangguhkannya kerana menelan kos sebesar RM40 juta. Pada 3 April 2011, Pengerusi SPR mengemukakan semula cadangan ini walaupun ia mendapat reaksi berbeza-beza daripada rakyat. Pada 22 Mei 2011, Pengerusi SPR telah menjelaskan bahawa biometrik ialah sistem pengenalan data pengundi menggunakan cap jari yang dianggap selamat dari penipuan. Ekoran tekanan berterusan pembangkang berkait masalah pengundi hantu, pada 20 Jun 2011, Pengerusi SPR memberitahu cadangan menggunakan biometrik yang diamalkan di beberapa negara terbukti berkesan dan ia lebih baik dari penggunaan dakwat kekal yang dicadangkan oleh Bersih.

Memberi respon terhadap cadangan SPR yang berbeza dengan tuntutan Bersih 2.0 yang turut disertai PAS pada 7 Julai 2011, Mursyidul Am PAS pada 26 Julai 2011 mengatakan "apa sistem sekalipun, mesti membawa kebersihan. Yang tidak membawa kepada penipuan dan boleh meragukan mesti ditentang" dan dalam konteks sekarang, berbanding biometrik "lebih baik guna dakwat kekal yang kita minta dulu...." Dalam pada itu, Presiden PAS pada 26 Julai 2011 telah menolak penggunaan biometrik, sebaliknya bertegas supaya dakwat kekal digunakan dalam pilihan raya akan datang. Memanipulasikan isu ini, media pro BN telah mendakwa "Nik Aziz Sokong Biometrik," sedangkan Presiden PAS menentangnya, sehingga Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjelaskan keadaan sebenar, iaitu PAS komited mahukan pilihan raya bersih dan adil dengan apa kaedah sekalipun.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: