04 Julai 2016

04 Julai 2013 : PAS Kesal Tindakan Kudeta Menjatuhkan Kerajaan Sah Mesir Pimpinan Dr. Morsi

Pada hari ini dalam tahun 2013, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa kesal dan sedih di atas tindakan Jenaral Abdul Fattah as-Sisi melakukan rampasan kuasa untuk menjatuhkan kerajaan Ikhwanul Muslimin di Mesir yang dipimpin oleh Dr Mohamad Morsi. Menurut Mursyidul Am PAS itu, peristiwa ini telah mengulang sejarah hitam di Mesir, sebuah bumi yang bukan sahaja pernah diperintah oleh Firaun yang zalim, tetapi pemimpin-pemimpin lain pada zaman moden yang mewarisi kezaliman Firaun.

Dr Morsi adalah Presiden Mesir kelima yang dipilih secara demokratik menggantikan pemimpin diktator, Presiden Hosni Mubarak yang berundur pada 11 Februari 2011. Dalam Pilihan Raya Presiden Mesir pada Mei 2012, Dr Morsi mewakili Parti Keadilan dan Kemerdekaan (FJP), parti tajaan Ikhwanul Muslimin telah berjaya dipilih oleh rakyat. Beliau mengangkat sumpah sebagai Presiden Mesir pada 24 Jun 2012 menggantikan Mohammed Hussein Tantawi, Pemangku Presiden Mesir. Dr Morsi yang juga Pengerusi FJP adalah seorang profesor kejuruteraan di Universiti Zagazig sebelum dipilih sebagai Ahli Parlimen Mesir pada tahun 2000 dan merupakan pimpinan utama Ikhwanul Muslimin.

Kerajaan Dr Morsi terjejas ekoran pemberontakan yang ditaja oleh golongan sekular selepas setahun menjadi Presiden. Beliau mengumumkan untuk meminda Perlembagaan dan melaksanakan syariat di Mesir. Pada 30 Jun 2013, golongan sekular mula mengadakan tunjuk perasaan dan keganasan kerana membantah usaha Dr Morsi melaksanakan Islam yang menyebabkan kehilangan banyak nyawa. Pada 1 Julai 2013, pemberontak merempuh masuk ke Pejabat Ikhwanul Muslimin di Jabal Mokhatam. Pada 3 Julai 2013, Menteri Kesihatan mengumumkan 16 lagi kematian, yang menyebabkan Jeneral As-Sisi merampas kuasa pada malamnya dan melantik Adly Mansour dilantik Pemangku Presiden. Sheikhul Azhar, Dr Ahmed Thayyib, pemimpin Kristian, Paus Theodoros II dan pemimpin pembangkang sekular, Dr Mohamed al-Baradaie menyokong tindakan Jeneral As-Sisi ini.

Terkesan dengan kejatuhan Kerajaan Dr Morsi ini, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz telah mendakwa terdapat di kalangan tokoh-tokoh agama yang diperalatkan oleh golongan sekular untuk menyekat kebangkitan Islam. Jeneral as-Sisi sengaja memperalatkan pemimpin al-Azhar untuk mengabsahkan tindakan tidak demokratik ke atas Dr Morsi. Tuan Guru Nik Abdul Aziz yakin bahawa generasi Fi Zilalul Quran akan bangkit menebus semula perbuatan biadap as-Sisi ini. Dalam pada itu, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya pada 13 Julai 2013, menganggap protes untuk menjatuhkan Dr Morsi telah dirancang dan dilakukan oleh pelakon-pelakon politik yang ditaja oleh Barat.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: