24 Julai 2016

24 Julai 2011 : PAS Gesa Kerajaan Menarik Balik Tindakan Atas Pelajar Mesir Kerana BERSIH 2.0 Di Kaherah

Pada hari ini dalam tahun 2011, Dewan Ulamak PAS Pusat telah mendesak Kerajaan Malaysia, khususnya Jabatan Pelajar Malaysia Kaherah (JPMK) supaya menarik balik semua tindakan yang telah dibuat secara zalim ke atas para mahasiswa Malaysia yang mengadakan tunjuk perasaan menyokong tuntutan Bersih 2.0 di Kaherah pada 9 Julai 2011. JPMK dilaporkan telah mengambil beberapa tindakan keras terhadap mahasiswa Malaysia ekoran kejadian tersebut tanpa melalui proses yang adil. Dewan Ulamak PAS Pusat menuntut tindakan segera kepada Duta Malaysia di Mesir, Dr Fakhruddin Abd Mokti, Wisma Putra dan Kementerian Pengajian Tinggi supaya menarik balik seluruh tindakan zalim tersebut.

Pada 9 Julai 2011, sekumpulan pelajar Malaysia dari beberapa institusi pengajian di Mesir telah menyertai demonstrasi di Kaherah untuk menyokong perhimpunan Bersih 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang diadakan di Kuala Lumpur pada hari yang sama. Bersih dianggotai oleh 25 NGO dan lima parti politik, termasuk PAS. Bersih 2.0 mengemukakan tujuh tuntutan pilihan raya adil termasuk reformasi undi pos, penggunaan dakwah celup jari, tempoh kempen mininum 21 hari, akses media untuk pembangkang dan lain-lain. Beberapa pemimpin pembangkang, termasuk Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah ditahan kerana menyertai perhimpunan yang diadakan di Stadium Merdeka ini. Selain perhimpunan di Kuala Lumpur, rakyat Malaysia di seluruh dunia turut mengadakan perhimpunan serupa di tempat tinggal mereka, termasuk di Kaherah.

Dilaporkan bahawa turut diadakan perhimpunan di luar negeri ialah di Australia iaitu di bandar Melbourne, Sydney, Perth, Adelaide, Brisbane dan Canberra, New Zealand (Auckland, Wellington dan Christcurch), Singapura, Hong Kong, China (Suzhou, Shenzen dan Shanghai), Taiwan (Taipei), Jepun (Osaka), Korea Selatan (Seoul), UAE (Dubai), Turki (Istanbul), Sweden (Stockhlom), Austria (Graz), Switzerland (Zurich dan Ganeva), Perancis (Paris), United Kingdom (London dan Glasgow), Ireland (Cork, Limerik dan Dublin), Kanada (Ottawa) dan Amerika Syarikat (New York, Washington, Chicago, San Francisco, Los Angeles dan Portland). Kebangkitan rakyat Malaysia di seluruh dunia untuk menuntut pilihan raya bersih ini dilihat sebagai ancaman kepada BN, dan tindakan telah diambil terhadap pelajar-pelajar Malaysia yang terlibat, terutama di Mesir.

Antara tindakan zalim yang dikenakan tanpa dipanggil membela diri, yang dibuat oleh JPMK terhadap pelajar Malaysia di Mesir ialah:

I. Memberhentikan seorang pelajar dari Selangor;
II. Menghalau tiga pelajar dari Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA) tanpa sebarang notis;
III. Menyenarai hitam 40 pelajar dari Perak; dan
IV. Membuat ugutan terhadap beberapa pelajar dari Terengganu.

Ekoran tindakan menzalimi pelajar dan bersikap tidak demokratik dengan menghalang pelajar dari bersuara ini, Dewan Ulamak PAS Pusat melalui Jabatan Ulamak Pelapis pada 24 Julai 2011 telah mendesak Kerajaan BN supaya menarik balik semua tindakan zalim tersebut.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: