19 Julai 2016

19 Julai 2002 : Pemangku Presiden PAS Arah Ahli Dekati Masyarakat Bukan Islam

Pada hari ini dalam tahun 2002, Pemangku Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mengarahkan seluruh jentera dan ahli PAS supaya mengambil langkah mendekati orang bukan Islam sebagai satu strategi politico-dakwah dalam mengukuhkan kedudukan PAS di negara ini. Beliau yang juga Menteri Besar Terengganu melihat orang bukan Islam adalah kelompok yang perlu ditembusi oleh PAS sebagai sasaran dakwah yang baru setelah sokongan orang Melayu semakin meningkat. Beliau mengulas keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Anak Bukit dan Parlimen Pendang yang berlangsung pada 18 Julai 2002 ekoran kematian Presiden PAS, Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor pada 23 Jun 2002.

PAS telah membuat lonjakan besar dalam menarik sokongan pengundi Melayu dalam Pilihan Raya Umum Ke-10 pada 29 November 1999 sehingga berjaya menguasai Kelantan dan Terengganu, menafikan majoriti dua pertiga BN di Kedah dan memenangi 27 kerusi Parlimen. Kejayaan ini dilihat sebagai kejayaan menguasai pengundi Melayu Islam, sedangkan kejayaan BN mempertahankan kerajaan adalah dengan sokongan orang bukan Islam. Kedudukan PAS sebagai sebuah parti Islam yang disokong oleh pengundi Melayu Islam terbukti apabila PAS berjaya meningkatkan jumlah undi dalam dua pilihan raya kecil tersebut, walaupun gagal mempertahankan kerusi Parlimen Pendang dengan majoriti tipis 283 undi. PAS memenangi semula kerusi DUN Anak Bukit melalui Ir Amiruddin Hamzah.

Pemangku Presiden PAS yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen melihat keupayaan PAS mengekalkan sokongan orang Melayu Islam sebagai "kejayaan dakwah yang kita sampaikan," sedangkan "BN berjaya dengan undi orang bukan Islam." Atas asas ini, beliau mengarahkan seluruh ahli PAS supaya mengembangkan kekuatan PAS dengan menjadikan orang bukan Islam sebagai sasaran yang baru. "Kita perlu tingkatkan lagi dakwah dan penerangan kita kepada orang bukan Islam yang dikelirukan oleh BN," kata beliau ketika mengarahkan strategi baru PAS ini. Program penerangan tentang perjuangan PAS kepada orang bukan Islam dijangka akan mengubah pola pengundian di mana sebelum ini PAS sangat sukar mendapat sokongan mereka.

Bertolak dari penegasan pada 19 Julai 2002 ini, Tuan Guru Haji Abdul Hadi yang dilantik sebagai Presiden PAS dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-49 pada 12-14 September 2003 telah membentuk Lajnah Perpaduan Nasional (LPN) menggantikan Jabatan Antara Budaya (JAYA) bagi memperkasakan hubungan PAS dengan orang bukan Islam. Ketika PAS melancarkan Dokumen Negara Islam (DNI) pada 23 November 2003, pelbagai pihak cuba mengelirukan keadaan dengan mempersoalkan nasib orang bukan islam dalam Negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Bermula dengan majlis penerangan tentang DNI di seluruh negara yang berlangsung antara Disember 2003 hingga Februari 2004, orang bukan Islam mulai memahami keadilan Islam.

Dengan Kelantan sebagai model sebuah kerajaan Islam yang dipimpin oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, PAS telah berjaya mendekati orang bukan Islam. Majlis Penerangan DNI telah membawa kepada penubuhan Kelab Penyokong PAS (KPP) pada awal 2004 dan ia dilancarkan secara rasmi pada 11 Mac 2004. Kejayaan PAS menubuhkan KPP Cina pada 2004, diikuti oleh KPP India (2005), KPP Iban (2006) dan KPP Siam (2007) telah membuka wadah baru dakwah PAS. Optimis terhadap sokongan orang bukan Islam, pada 23 Mei 2010, KPP secara rasmi telah dinaik taraf sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang dianggotai oleh orang-orang bukan Islam dari pelbagai kaum.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: