08 Julai 2016

08 Julai 1978 : PAS Sertai Pilihanraya Umum Ke-5 Dengan Agenda Perlaksanaan Syariat Islam

Pada hari ini dalam tahun 1978, PAS telah menyertai Pilihan Raya Umum Kelima bagi mengembalikan semula syariat Islam sebagai undang-undang negara, setelah PAS tidak dapat berbuat demikian sepanjang berada dalam kerajaan antara 1973-1977. PAS menyertai pilihan raya umum kali ini sebagai sebuah parti pembangkang, berbeza dengan Pilihan Raya Umum 1974 di mana PAS bertanding sebagai komponen BN yang memerintah. Sejak PAS dikeluarkan dari BN pada 13 Disember 1977 dan tewas dalam Pilihan Raya Negeri Kelantan pada 11 Mac 1977, PAS menyusun langkah baru untuk mengukuhkan semula kedudukannya.

Kedudukan PAS yang terjejas ekoran permainan politik Umno yang menyebabkan tertubuhnya serpihan PAS, Berjasa yang dipimpin oleh Dato' Mohamad Nasir yang berwala' kepada BN. Akibat krisis ini, Kelantan telah didaruratkan antara 8 November 1977 hingga 12 Februari 1978, yang diikuti oleh Pilihan Raya Negeri yang menyaksikan PAS hanya menang 2 daripada 34 kerusi DUN Kelantan, sedangkan serpihan PAS, Berjasa mendapat 11 kerusi dan BN mendapat 23 kerusi. Ekoran kekalahan ini, Pesuruhjaya PAS Kelantan, Dato' Ishak Lotfi Omar telah meletak jawatan pada 19 Mac 1978 supaya PAS dapat memulihkan keluatannya menjelang Pilihan Raya Umum Kelima.

Walaupun PAS menghadapi krisis kepemimpinan dan organisasi yang teruk disebabkan isu Kelantan ini, namun PAS terus bergerak memperjuangkan agenda menegakkan Islam di negara ini. Pada peringkat awal, Yang Dipertua Agung PAS, Dato' Mohd Asri Haji Muda pada 30 Mei 1978 telah mengemukakan usul rang undang-undang persendirian untuk membolehkan beliau membawa ke Dewan Rakyat dalam persidangan antara 19 Jun hingga 7 Julai 1978 usul untuk dua ketetapan iaitu "supaya Malaysia melaksanakan hukum dan perundangan Islam bagi menggantikan hukum dan perundangan sedia ada" dan "supaya ditubuhkan segera sebuah jawatankuasa yang dianggotai oleh pakar-pakar sistem perundangan Islam dan sistem perundangan lain bagi mengkaji, menyusun dan mengemukakan cadangan kepada pihak kerajaan dan Dewan (Rakyat) itu bagi tujuan yang dimaksudkan."

Usul persendirian ini dikemukakan setelah agenda Islamisasi yang dilakukan oleh PAS dalam kerajaan terhenti akibat terkeluarnya PAS dari BN. Usul persendirian Yang Dipertua Agung PAS ini walau bagaimanapun tidak sempat dibahaskan apabila Parlimen dibubarkan pada 13 Jun 1978. PAS yang telah menetapkan pada 7 April 1978 bahawa ia akan meletakkan sebanyak mungkin calon dalam Pilihan Raya Umum 1978, telah memutuskan pada 14 Jun 1978 supaya PAS bertanding 100 daripada 240 kerusi Parlimen. Walau bagaimanapun, oleh kerana PAS bertanding di Semenanjung sahaja, PAS berjaya meletakkan 88 daripada 153 kerusi Parlimen dan 204 daripada 276 kerusi DUN. Tujuan utama PAS berbuat demikian ialah selain meningkatkan undi popular, ia juga sebagai langkah utama ke arah melaksanakan syariat Islam.

Dalam menghadapi Pilihan Raya Umum 1978 ini, PAS telah mengemukakan manifesto bertajuk "Untuk Agama, Bangsa dan Negara yang Selamat dan Sejahtera." Tujuan manifesto ini adalah untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam, dengan PAS akan meminda takrif Islam sebagai agama Persekutuan sesuai dengan maksud sebenar Islam untuk "mewujudkan sebuah negara yang benar-benar berpegang kepada hukum-hukum dan ajaran Islam secara praktik," "hukum-hukum Islam hendaklah menjadi dasar utama untuk semua perundangan negara," "undang-undang sedia ada atau mana-mana akta atau undang-undang dan peraturan yang diadakan secara tulisan atau semangatnya bertentangan dengan hukum Islam adalah tidak sah dan dianggap bertentangan dengan Perlembagaan negara" serta "kuasa kerajaan hendaklah berjalan, beredar dan berlaku di dalam batas-batas yang diberikan oleh hukum-hukum Islam sahaja."

Dengan agenda besar untuk menegakkan Islam ini, PAS telah menyertai Pilihan Raya Umum Kelima yang diadakan pada 8 Julai 1978, sedangkan semua pemerhati politik melihat masa depan PAS akan terkubur, bahkan ada yang mengatakan sebagai "gerhana Bulan Purnama." Walaupun PAS hanya memenangi 5 daripada 153 kerusi Dewan Rakyat dan 9 daripada 276 kerusi DUN, telah PAS telah berjaya memulihkan sokong orang Melayu kepada PAS, khusus di Kelantan, Kedah dan Terengganu. Selain memenangi dua kerusi Parlimen dan tujuh kerusi DUN di Kedah, PAS turut menang satu kerusi Palimen dan satu kerusi DUN di Pulau Pinang dan satu kerusi DUN di Perak, sehingga menurut Crouch H (1980), seorang sarjana yang mengkaji Pilihan Raya Umum 1978 bahawa PAS menguasai 40.3 peratus undi Melayu. BN sendiri walaupun memenangi 131 kerusi Parlimen, telah mengalami kemerosotan undi popular dari 60.7 peratus kepada 57.2 peratus akibat ketiadaan PAS dalam pakatan tersebut. Keputusan Pilihan Raya Umum pada 8 Julai 1978 ini jelas menunjukkan bahawa sokongan orang Melayu terhadap PAS mempunyai kolerasi dengan kesungguhan PAS menegakkan syariat Islam.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: