12 Julai 2016

12 Julai 2002 : Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan II 1993 Disaman Oleh Ketua UMNO

Pada hari ini dalam tahun 2002, Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (EKJS2 1993) yang digubal oleh Kerajaan PAS Kelantan dan diluluskan oleh DUN Kelantan pada 23 November 1993 telah diumumkan akan disaman di Mahkamah Persekutuan oleh Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim. Pemilik syarikat guaman Tetuan Zaid Ibrahim & Co. ini telah mengumumkan kepada media untuk bertindak demikian ke atas undang-undang syariah tersebut bagi menghalang ia dari dilaksanakan. Ketika EKJS2 1993 diluluskan, ia mendapat sokongan penuh dari semua ADUN Kelantan, termasuk dua ADUN BN.

Isu hudud ini berbangkit semula pada tahun 2002 ekoran usaha Kerajaan PAS Terengganu menggubal undang-undang jenayah syariah untuk negeri tersebut. Sepanjang tempoh antara Mei hingga Jun 2002, semua pihak memperkatakan tentang hudud Terengganu, termasuk DAP dan Umno. DAP telah mendakwa undang-undang ini akan menakutkan orang bukan Islam terhadap pembangkang, sedangkan Umno mendakwa terdapat seksyen dalam enakmen jenayah syariah itu yang menzalimi wanita. Kedua-dua pihak, DAP dan Umno mengambil sikap menolak hukum yang didakwa sebagai "Hudud PAS" ini. Walau bagaimanapun, pada 8 Julai 2002, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 2002 telah diluluskan.

Sebagai tindak balas terhadap usaha PAS ini, Ketua Umno Bahagian Kota Bharu pada 12 Julai 2002 telah mengumumkan kepada media bahawa beliau akan menyaman EKJS2 1993 di Mahkamah Persekutuan disebabkan kononnya tidak sah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Tindakan Datuk Zaid Ibrahim ini memberi kesan buruk kepada Umno kerana ketika ini sedang berlangsung Pilihan Raya Kecil Parlimen Pendang dan DUN Bukit Raya, Kedah ekoran kematian Presiden PAS, Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor. Untuk meringankan kesan ke atas Umno ini, Badan Perhubungan Umno Kelantan pada 28 Julai 2002 telah dimaklumkan tentang keputusan Kabinet dan Majlis Tertinggi Umno bahawa mereka tidak bersetuju dengan tindakan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu itu, dan mengarahkan ia ditarikh balik.

Berkeras dengan sikapnya yang menolak perlaksanaan undang-undang syariah di negara ini, Datuk Zaid Ibrahim bertegas untuk sanggup melepaskan jawatannya sebagai pemimpin Umno dan akan meneruskan usaha menghalang perlaksanaan undang-undang syariah ini. Sedangkan bagi pihak PAS, pada 27 Oktober 2003, Menteri Besar Terengganu yang juga Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mengumumkan pewartaan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 2002. Terdahulu, Datuk Zaid Ibrahim pada 16 Oktober 2003 menggesa supaya Hudud Terengganu tidak diwartakan sehingga Mahkamah Persekutuan membuat keputusan untuk EKJS2 1993. Pada 21 Oktober 2003, Ketua Umno Bahagian Kota Bharu itu telah memohon petisyen Mahkamah Persekutuan untuk mencabar kesahihan enakmen tersebut. Akibatnya, walaupun telah diwartakan, enakmen ini tidak dapat dilaksanakan kerana Mahkamah Persekutuan pada 5 November 2003 membenarkan petisyen Datuk Zaid Ibrahim tersebut.

Disusun oleh : Arkib PAS

Tiada ulasan: