26 Mac 2016

26 Mac 2003 : PAS Kutuk Negara Arab Jadi Dalang Amerika Hancurkan Iraq

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 2003, Pemangku Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mengutuk tindakan negara-negara Arab yang menjadi dalang dengan memberi maklumat perisikan kepada Amerika Syariat (AS) dan sekutunya untuk menghancurkan Iraq. Menurut Ketua Pembangkang itu, pendedahan Naib Presiden Iraq, Taha Yassin Ramadhan mengenai tindakan beberapa negara Arab tersebut adalah amat memalukan umat Islam kerana mereka telah bersekongkol dengan tentera asing untuk menceroboh negara umat Islam.

Krisis ini tercetus di Teluk Parsi pada awal tahun 2003 apabila AS mengumumkan akan melancarkan serangan ke atas Iraq yang dipimpin oleh Saddam Hussein yang didakwa gagal menghapuskan senjata pemusnah dalam jangka waktu yang ditetapkan. Cadangan serangan ini dibuat oleh AS, Britain dan Sepanyol dengan membelakangkan laporan dua pakar Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) iaitu Hans Blix dan Mohammed al-Baradei. PAS berpandangan bahawa cadangan Perancis supaya siasatan diteruskan adalah lebih baik dari berperang kerana Resolusi 1441 Majlis Keselamatan PBB telah mengarahkan agar Iraq memberikan kerjasama dalam siasatan ini.

Perang Iraq yang dikenali sebagai Operasi Kebebasan Iraq telah bermula pada 20 Mac 2003 dan berlangsung selama lapan tahun 270 hari berakhir 15 Disember 2011. Dalam perperangan ini, AS telah berjaya menceroboh Iraq dan menggulingkan Kerajaan Parti Baath sekali gus menghukum mati Saddam Hussein. Akibat perperangan ini, walaupun AS berjaya mengadakan pilihan raya untuk kerajaan demokrasi, tetapi ia telah menimbulkan pemberontakan dan keganasan sehingga hari ini. Perang ini telah membunuh 113,728 orang awam dan 37,120 tentera.

Dalam membantah perang ini, pada 10 Mac 2003, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi mengumumkan bahawa PAS akan mengadakan himpunan aman di Keduataan AS pada 14 Mac 2003, dan satu usul tergempar akan dibawa ke Parlimen untuk membincangkan isu ini. Apabila perang tercetus pads 20 Mac 2003, PAS telah mengeluarkan kenyataan rasmi mengutuk serangan ini di mana keangkuhan AS dan sekutunya telah membelakangkan PBB, di samping itu wakil-wakil rakyat PAS turut mengecam Presiden AS, George W Bush dan Perdana Menteri Britain, Tony Blair ketika membahas usul Perdana Menteri tentang perang ini di Dewan Rakyat. Ekoran daripada pendedahan Naib Presiden Iraq tentang peranan negara-negara Arab dalam membantu AS menghancurkan Iraq, pada 26 Mac 2003, PAS telah mengambil pendirian mengutuk perbuatan khianat tersebut yang dilihat merugikan umat Islam.

Tiada ulasan: