06 Mac 2016

06 Mac 1978 : PAS Kelantan Keluarkan Manifesto Hadapi Pilihanraya Negeri

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1978, PAS Kelantan telah mengeluarkan manifesto bertajuk 'Undilah Bulan Purnama untuk Menjamin Kedaulatan Agama, Bangsa dan Negara' bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri yang diadakan pada 11 Mac 1978. Pilihan Raya Negeri ini diadakan berasingan pada 1978 ekoran krisis kepemimpinan Kerajaan Kelantan yang membawa kepada perisytiharan darurat pada 8 November 1977. Penamaan darurat pada 12 Februari 1978 telah diikuti oleh pembubaran DUN dan pebetapan tarikh pembuangan undi.

Keadaan dalaman PAS sedang berkrisis ketika menghadapi Pilihan Raya Negeri ini kerana Dato' Mohamed Nasir, Menteri Besar Kelantan telah menubuhkan Berjasa bersama pengikutnya setelah beliau disingkirkan dari PAS. Kumpulan Dato' Mohamed Nasir pada mulanya menubuhkan Parti Progresif Islam (PPI) pada 25 September 1977, tetapi menukar namanya kepada Barisan Jamaah Islamiyah Malaysia (Berjasa) setelah ia bergabung dengan satu lagi serpihan PAS iaitu parti Ikatan Muslim Insaf Malaysia (IMAM). Ekoran tindakan Dato' Mohamed Nasir mengkhianati PAS, beliau dikenakan undi tidak percaya di DUN Kelantan pada 15 Oktober 1977, lalu mengakibatkan perpecahan besar dalam PAS khususnya di Kelantan.

Bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri ini, PAS Kelantan telah mengeluarkan satu manifesto sebagai tawaran kepada Rakyat Kelantan jika mereka mengekalkan PAS sebagai kerajaan. Manifesto ini mempunyai pengenalan yang menjelaskan tentang krisis politik Kelantan yang berlaku akibat sabotaj pihak ketiga ketika PAS berada dalam BN yang berakhir dengan darurat. PAS menganggap krisis ini sebagai "sendiwara politik yang amat ketara.".

Manifesto PAS Kelantan yang dikeluarkan pada 6 Mac 1978 ini mengandungi janji-janji PAS tentang lima perkara iaitu politik, pentadbiran, agama, kewangan dan pembangunan ekonomi. PAS telah menawarkan satu sistem politik berasaskan Islam dalam konteks federalisme di Malaysia, di samping mengekalkan pentadbiran cekap dengan dasar yang adil. Dalam konteks agama, PAS menawarkan pengenalan pentadbiran agama, perluasan tabligh dan dakwah, menaikkan taraf YPTIK kepada sebuah universiti Islam dan memajukan sekolah-sekolah agama. Dari sudut kewangan dan ekonomi, PAS menawarkan perbelanjaan berhemat dan penubuhan perbadanan-perbadanan untuk Memajukan ekonomi negeri.

Tiada ulasan: