02 Mac 2016

02 Mac 1980 : Muktamar Khas PAS Kerana Membantah Kezaliman BN

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1980, PAS telah mengadakan Muktamar Khas bagi memberi tekanan terhadap Kerajaan BN ekoran kezaliman yang berterusan dilakukan ke atas rakyat. Secara khusus, Muktamar Khas ini diadakan setelah berlakunya isu kenaikan harga padi di Kedah pada akhir 1979 yang membawa kepada peristiwa demonstrasi padi pada 19 Januari 1980 sehingga Alor Setar dikenakan perintah berkurung.

Kesan dari peristiwa demonstrasi isu padi ini, pada 23 Januari 1980, 14 orang ahli PAS telah ditahan ISA termasuk Setiausaha PAS Kedah, Ustaz Abdul Halim Arshat, Setiausaha PAS Padang Terap, Ustaz Osman Marzuki dan Setiausaha Kerja PAS Kedah, Solahuddin Mansur. Pada masa yang sama, tekanan berterusan dikenakan oleh Kerajaan BN terhadap PAS, termasuklah isu kafir-mengkafir dan percubaan Umno mengharamkan perkataan "Islam" pada nama PAS. PAS pula bertindak balas dengan menuduh Umno sebagai "penipu agama," "penyeru asobiyah" dan "penganut sekular.".

Dewan Harian PAS Pusat yang mengkaji kesan tekanan Umno ini terutama penahanan 14 ahlinya di bawah ISA dan isu padi, pada 10 Februari 1980 telah memutuskan supaya satu Muktamar Khas PAS untuk "memperkuatkan tekanan kepada Kerajaan BN supaya membebaskan 14 tahanan ISA," dan "memperluaskan penyebaran maklumat tentang kezaliman Kerajaan BN." PAS menyifatkan tindakan keras Kerajaan BN ke atas PAS ini kerana ketakutan mereka terhadap kebangkitan Islam terutama selepas Revolusi Iran pada 1979.

Dalam Ucapan Dasar Muktamar Khas ini, Yang Dipertua Agung PAS, Dato' Mohd Asri Haji Muda telah mempertegaskan bahawa peralihan abad Islam dengan memasuki abad ke-15 pada 1980 (1400H), telah menjadi permulaan kurun kebangkitan Islam. Beliau menyeru supaya PAS menggerakkan pendekatan baru yang berbeza dalam dakwahnya, selain terpaksa mendepani cabaran yang semakin tinggi dalam mencapai matlamat perjuangannya. Muktamar Khas pada 2 Mac 1980 ini kemudiannya mengambil ketetapan bahawa kezaliman dan penyalahgunaan kuasa BN ke atas para petani dan 14 ahli PAS adalah satu usaha BN dalam menumpaskan kebangkitan Islam diperjuangkan oleh PAS di Malaysia .

Tiada ulasan: