10 Mac 2016

10 Mac 1980 : Dr. Mahathir Terancam Dengan Teori Domino Yang Dibangkitkan Dato' Asri Muda

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1980, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamed telah mempersoalkan teori domino yang dibangkitkan oleh Yang Dipertua Agung PAS, Dato' Mohd Asri Haji Muda dalam Ucapan Dasar Muktamar Khas PAS pada 2 Mac 1980. Dr Mahathir berpandangan bahawa teori domino boleh melemahkan semangat rakyat negara ini, sedangkan Dato' Mohd Asri mempersoalkan salah guna ISA yang sepatutnya digunakan terhadap komunis, tetapi disalah gunakan untuk menyekat kebangkitan Islam.

Teori domino ialah teori spekulasi tentang perluasan pengaruh komunis di mana apabila satu negara terkena pengaruh komunis, negara sekitarnya juga akan dijangkiti oleh komunis melalui kesan domino. Teori yang terkenal sejak dekad 1950-an ini menurut Presiden Amerika Syariat, Dwight D Eisenhower, bahawa pengaruh komunis boleh berkembang mengikut prinsip "domino jatuh," di mana apabila kita memiliki sebaris domino, dengan menjatuhkan domino pertama, semua domino lain akan jatuh satu persatu sehingga domino terakhirnya. Teori perkembangan komunis ini menakutkan Barat sekiranya ada negara Asia Tenggara yang jatuh ke tangan komunis.

Ketika menyampaikan Ucapan Dasar Muktamar Khas PAS itu, Yang Dipertua Agung PAS telah mengkritik tindakan zalim Kerajaan BN yang menahan 13 ahli PAS kerana terlibat dalam demonstrasi isu padi di Alor Setar pada 19 Januari 1980. Dato' Mohd Asri menjelaskan hakikat Malaysia sedang diancam oleh perluasan pengaruh komunis kerana kedudukan Hanoi yang menguasai Phnom Penh dan mulai mengancam Thailand dengan kawalan Moscow ketika itu. Sempadan Malaysia sendiri sedang diancam oleh Parti Komunis Malaya (PKM) melalui radio sulit, Suara Revolusi Malaya (SRM) yang kemudiannya dikenali sebagai Suara Demokratik Malaya (SDM). PKM turut terbabit menubuhkan Parti Persaudaraan Islam (PAPERI) pada 1965, selain Parti Kebangsaan Melayu Revolusioner Malaya (PKMRM) untuk meluaskan pengaruh komunis.

Inilah yang dimaksudkan sebagai teori domino oleh pemimpin tertinggi PAS itu. Tetapi menurut Dato' Mohd Asri, ISA yang digubal pada 1960 untuk membendung pengaruh komunis disalahgunakan untuk menyekat kebangkitan Islam dengan menahan pimpinan dan ahli PAS, terutama setelah berlakunya Revolusi Iran pada 1979.

Dr Mahathir yang memberikan respon negatif terhadap teori domino ini diketahui umum peranan pengaruh komunis dalam menonjolkan Dr Mahathir sebagai pemimpin besar Umno. Pada 1976, lima orang yang dikaitkan dengan komunis ditahan ISA oleh Dato' Hussein Onn iaitu Abdullah Ahmad, Abdullah Majid dan Abdul Samad Ismail yang terkenal sebagai Tiga Abdul, selain Kassim Ahmad dan Dr Syed Husin Ali. Abdullah Ahmad atau Dolah Kok Lanas (DKL) sebagai Setiausaha Politik Tun Abdul Razak Hussein diketahui umum telah menggunakan ucapan Tun Razak yang ditulisnya untuk membolehkan Dr Mahathir disokong oleh Tun Razak sebagai salah seorang Naib Presiden Umno pada 1975. Kerana itu, dalam isu ini, Dr Mahathir telah menuduh PAS berat sebelah iaitu menentang ISA apabila ahli PAS ditangkap, tetapi berdiam diri bila ahli Umno (DKL) ditangkap. Sedangkan PAS berpegang ISA digubal untuk menghapuskan komunis.

Tiada ulasan: