19 November 2016

19 November 1985 : Keganasan Polis Dalam Tragedi Memali Korbankan 14 Syuhada'

Artikel asal oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1985, seramai 14 orang ahli PAS, termasuk bekas Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ibrahim Mahmud telah syahid dalam satu serangan ganas yang dilakukan oleh pihak polis atas arahan Kerajaan BN. Serangan ganas yang dilancarkan bermula 18 November 1985 ini pada asalnya diwar-warkan untuk menyerbu sebuah kem komunis dengan arahan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Musa Hitam. Walau bagaimanapun, serangan ini sebenarnya ditujukan kepada sekumpulan ahli PAS diketuai oleh Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih terkenal sebagai Ustaz Ibrahim Libya yang tinggal di Kampung Memali, Baling, Kedah.

Ustaz Ibrahim Libya yang merupakan bekas pegawai dakwah di Pusat Islam, telah membuka pondok di Kampung Memali sejak 1977. Beliau berkelulusan daripada Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK) Nilam Puri, sebelum memasuki Darul Uloom Deoband, Universiti al-Azhar dan Maahad Tinggi Dakwah, Libya. Dengan latar belakang akademik yang sangat baik ini, beliau telah menjadi pendakwah yang terkenal dan berpengaruh di Utara Semenanjung sejak akhir 1970-an hingga 1985. Beliau pernah menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS Baling dan dua kali bertanding dalam pilihan raya sebagai calon PAS pada 1978 dan 1982 di DUN Bayu. Beliau juga pernah menjadi Pengerusi ABIM Baling.

Ketegangan politik akibat kebangkitan Islam pada awal 1980-an bukan sahaja diwarnai oleh isu kafir-mengkafir, tetapi juga keganasan ke atas pendakwah dan ulamak seperti pendakwaan Tuan Guru Haji Mustafa Abu Bakar pada 1981, isu Amanat Haji Hadi, Debat Umno-PAS dan juga penahanan ISA ke atas pimpinan Pemuda PAS pada 10 Julai 1984. Tiga pemimpin Dewan Pemuda PAS yang ditahan ialah Mohamad Sabu, Ustaz Abu Bakar Chik dan Ustaz Buniyamin Yaakob. Sedangkan Ustaz Ibrahim Libya juga turut tersenarai untuk ditahan, tetapi beliau enggan menyerah diri terhadap kezaliman BN. Pada 2 September 1985, satu usaha untuk menangkap beliau telah dibuat, tetapi gagal. Ekoran itu, Ustaz Ibrahim Libya telah dikawal ketat selama dua bulan, sehingga beliau hanya boleh bertahan di Kampung Memali sahaja.

Pada 18 November 1985, pihak polis telah dikerahkan untuk berhimpun di Sungai Petani, sebelum menerima arahan daripada Datuk Musa Hitam untuk bergerak ke Kampung Memali pada malamnya dan melakukan serangan menjelang waktu subuh pada 19 November 1985. Menurut Kertas Putih Kerajaan, sejumlah 576 anggota polis terlibat dalam operasi yang mengorbankan seramai 14 orang syuhadak termasuk Ustaz Ibrahim Libya, sedangkan pihak polis kehilangan empat nyawa. Menurut pihak Kerajaan BN, serangan ini adalah bertujuan untuk menangkap Ustaz Ibrahim Libya dan dua yang lain di bawah ISA, tiga orang yang telah dikeluarkan waran tangkap dan 32 orang pengikut yang didakwa sebagai penjenayah tetapi berlindung di rumah Ustaz Ibrahim Libya.

Serangan yang membunuh 14 orang syuhadak dan mengakibatkan 32 orang lain ditahan ISA ini telah mendapat bantahan keras daripada PAS. Pada 22 November 1985, Yang Dipertua Agung PAS, Pak Haji Yusof Rawa telah mendesak supaya sebuah Suruhanjaya Bebas ditubuhkan untuk menyiasat pembunuhan ini, diikuti oleh keputusan Jawatankuasa Kerja Agung PAS pada 8 Disember 1985 telah menuntut siasatan bebas dilakukan, selain mendakwa ia adalah tragedi yang dirancang oleh Kerajaan BN, Menteri Keselamatan Dalam Negeri dan Pemangku Ketua Polis Negara telah menyalahgunakan kuasa dan melakukan jenayah, sedangkan Ustaz Ibrahim Libya dan pengikutnya bukan penjenayah serta tidak terlibat dengan ajaran sesat seperti yang didakwa. Bahkan PAS kemudiannya menganggap kesemua 14 mangsa tragedi Memali telah syahid akibat serangan ganas tersebut.

Tiada ulasan: