17 November 2016

17 November 1994 : Perhimpunan Agung UMNO Desak Pengharaman Nama 'Islam' Pada PAS

Artikel asal oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1994, Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda Umno telah membuat desakan kepada Kerajaan BN supaya mengharamkan penggunaan nama agama oleh mana-mana parti politik, khususnya nama Islam yang didakwa telah disalahgunakan oleh PAS. Desakan yang ditujukan kepada Pendaftar Pertubuhan ini adalah lanjutan daripada pergeseran PAS-Umno dalam isu penolakkan Umno terhadap Islam menjelang Pilihan Raya Umum Kesembilan yang dijangka pada 1995. Bagi membendung isu aqidah yang ditimbulkan oleh PAS atas penolakkan Islam oleh Umno, mereka telah menuduh PAS sebagai menyalahgunakan Islam untuk kepentingan politik.

Pergeseran antara PAS dan Umno ini adalah berpunca daripada tindakan DUN Kelantan meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan II 1993 pada 24 November 1993. Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad yang sejak awal telah menolak perlaksanaan hudud, mulai Mac 1994 telah mempertikaikan hukum hudud Kelantan yang didakwa sebagai "Hudud PAS." PAS kemudian mengaitkan penolakkan hukum syariat ini dengan tindakan Presiden Umno itu mengkritik ulamak dan menyarankan al-Quran ditafsir semula. Isu ini telah dibahas hangat oleh PAS dalam Muktamar Tahunan PAS Ke-40 pada 10-12 Jun 1994. Muktamar Tahunan PAS itu menganggap cadangan Pengerusi BN itu sebagai "perancangan musuh Islam" dan mendesak para ulamak bangkit menghadapi "pembaharuan yang menyeleweng yang dipelopori oleh pemimpin BN."

Bertindak balas terhadap usaha PAS membendung gerakan anti syariat, anti ulamak dan anti al-Quran yang dicetuskan oleh Presiden Umno ini, Pergerakan Pemuda Umno pada 29 September 1994 mendakwa PAS telah menyalahgunakan perkataan Islam dan mendesak tindakan dari Kerajaan BN. Pada 2 Oktober 1994, Pergerakan Pemuda Umno mula membuat tekanan secara khusus supaya perkataan Islam pada nama PAS dihapuskan. Isu ini menjadi semakin hangat apabila ia menjadi tajuk perbahasan dalam Perhimpunan Agung Umno 1994. Umno mengharapkan dengan dakwaan-dakwaan bahawa penyalahgunaan Islam untuk perjuangan politik PAS yang dibangkitkan ini akan menutup isu Umno menolak hudud, Umno anti ulamak dan Umno mahu al-Quran ditafsir semula, sekali gus memudahkan Umno menghadapi Pilihan Raya Umum Kesembilan.

Dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda Umno pada 17 November 1994, isu desakan supaya perkataan Islam pada nama PAS telah dibangkitkan, dan ia telah mendapat ulasan daripada Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad yang mendesak PAS supaya menggugurkan perkataan Islam pada namanya. Dalam Perhimpunan Agung Umno Ke-48 pada 18-19 November 1994, Presiden Umno dalam ucapan dasarnya telah menuduh bahawa PAS adalah bom jangka penjajah untuk memecahkan orang Melayu dengan menyalahgunakan Islam. Mereka kemudiannya membuat ketetapan supaya perkataan Islam pada nama PAS perlu digugurkan. Bagi menangani serangan baru Umno ini, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat pada 26 November 1994 telah mengarahkan ahli-ahli PAS supaya mengadakan solat hajat dan munajat untuk meminta pertolongan Allah dalam menyelamatkan PAS. Isu ini kemudian terhenti apabila berlaku kes tangkapan khalwat ke atas Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Mohamad Sabu pada 31 Januari 1995.

Namun begitu, ia timbul semula pada 14 April 1998 apabila Ahli Parlimen Yan, Datuk Badaruddin Amiruddin mendesak Dewan Rakyat supaya perkataan Islam pada nama PAS dihapuskan. Selepas Pilihan Raya Umum 1999 yang menyaksikan kemerosotan pengaruh Umno, sejak 30 Januari 2000, pemimpin Umno mula menuduhkan PAS mengeluarkan fatwa-fatwa politik dan memperalatkan Islam, sehingga mereka mendesak perkataan Islam dihapuskan pada nama PAS. Walau bagaimanapun, pada 31 Mac 2000, Majlis Fatwa Kebangsaan membenarkan penggunaan perkataan Islam pada parti politik, diikuti oleh keputusan Mesyuarat Majlis Raja-raja Kali Ke-188 pada 22 Mac 2001 yang membenarkan parti politik menggunakan nama Islam.

Tiada ulasan: