25 Jun 2016

25 Jun 1989 : PAS Bekerjasama Dengan Angkatan Dalam Pilihanraya Kecil DUN Teluk Pasu

Pada hari ini dalam tahun 1989, telah berlangsung Pilihan Raya Kecil DUN Teluk Pasu, Terengganu yang menyaksikan calon PAS, Ustaz Harun Taib telah berjaya mengalahkan calon BN, Abdul Rahman Mohamad dengan majoriti 141 undi. Pilihan raya kecil ini diadakan dalam keadaan Umno sedang menghadapi kemelut perpecahan ekoran pengharaman Umno pada 4 Februari 1988 dan serpihannya telah menubuhkan parti S46. S46 kemudian membentuk pakatan politik dengan serpihan PAS, Berjasa dalam Angkatan Perpaduan Ummah (Angkatan). Sejak akhir 1988, Angkatan berusaha membentuk kerjasama politik dengan PAS.

Selepas pengharaman Umno dan pendaftaran Umno Baru, tokoh-tokoh Team B Umno yang dipimpin oleh Tengku Razaliegh Hamzah telah mengisytiharkan perang kepada BN dan membentuk parti serpihan, S46. Dalam tempoh ini telah berlaku tiga pilihan raya kecil iaitu Johor Bahru (Ogos 1988), Parit Raja (Oktober 1988) dan Ampang (Januari 1989) di mana serpihan Umno ini memberikan saingan sengit kepada calon BN, termasuk kejayaan mereka mempertahan kerusi Parlimen Johor Bahru yang dikosongkan dan ditandingi semula oleh Datuk Shahrir Abdul Samad. Kemunculan S46 yang disokong oleh pengasas-pengasas Umno telah menggugat kedudukan Umno-BN untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Kelapan yang dijangka pada tahun 1990.

Memanfaatkan kesempatan ini, sejak Oktober 1988, PAS telah mengatur langkah untuk mendekati serpihan Umno tersebut sebagai satu strategi politik. Pada 23 Disember 1988, Tengku Razaliegh dan Presiden PAS, Ustaz Fadzil Mohd Noor dalam satu majlis makan malam di Kelana Jaya. Ketika kerjasama PAS-Angkatan mulai positif, PAS terpaksa berhadapan dengan penentangan ahli-ahlinya sendiri yang membentuk Kumpulan Islah di Kelantan dan juga sekumpulan ahli PAS di Kuala Selangor dan Parit Buntar. Ketika PAS sedang berhadapan dengan penentangan ini, belaku kematian ADUN Teluk Pasu, Ismail Yusof pada April 1989.

Pada 20 Mei 1989, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mengarahkan PAS Terengganu untuk mengadakan kerjasama dengan S46 dalam menghadapi pilihan raya kecil yang diadakan pada 25 Jun 1989 ini. Hasil kerjasama ini, calon PAS telah berjaya mendapat 3,671 undi mengalahkan calon BN yang mendapat 3,530. Kejayaan PAS dalam Pilihan Raya Kecil Teluk Pasu telah berjaya mengukuhkan usaha menjalinkan kerjasama PAS-Angkatan. Hasil dari perkembangan ini, pada 20 Ogos 1989, Hamim telah bertindak keluar dari BN dan menyertai Angkatan. Dalam Pilihan Raya Umum pada 21 Oktober 1990, pakatan PAS-Angkatan telah berjaya merampas semula Kelantan dari BN.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: