21 Jun 2016

21 Jun 1960 : PAS Hantar Ustaz Abu Bakar Hamzah Damaikan Kemelut PAS Terengganu

Pada hari ini dalam tahun 1960, Jawatankuasa Kerja Agung PAS telah memutuskan untuk menghantar Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Abu Bakar Hamzah ke Terengganu bagi menyelesaikan krisis kepemimpinan yang timbul dalam parti dan kerajaan sejak Jun 1959. Krisis yang timbul ini telah menggugat kedudukan Kerajaan PAS Terengganu yang dibentuk pada 29 Jun 1959 setelah PAS memenangi Pilihan Raya Negeri Terengganu 1959. Kerana beberapa isu berkait perlantikan Menteri Besar Terengganu, PAS Terengganu telah mengalami krisis yang berpanjangan sehingga hujung 1961.

Kejayaan PAS memenangi 13 daripada 24 kerusi DUN Terengganu telah membolehkan PAS membentuk kerajaan di Terengganu di mana pada 24 Jun 1959, PAS telah bersetuju menamakan dua calon iaitu Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Ahmad Azzam Hanapiah dan ADUN Setiu, Mohd Daud Abdul Samad sebagai calon Menteri Besar, tetapi Sultan Terengganu telah memilih Mohd Daud Abdul Samad. Beliau yang mengangkat sumpah pada 29 Jun 1959 telah berjanji akan mewujudkan jawatan Timbalan Menteri Besar yang dikatakan akan diserah kepada Ustaz Ahmad Azzam.

Selepas Pilihan Raya Umum Pertama berakhir pada pada 19 Ogos 1959 di mana PAS memenangi empat daripada lima kerusi Parlimen di Terengganu, telah timbul bantahan Cawangan-cawangan PAS terhadap Ustaz Ahmad Azzam dalam isu pemilihan calon. PAS Cawangan Kuala Terengganu, Kemaman dan Dungun bukan sahaja membantah Pesuruhhaya PAS itu, tetapi turut memboikot Badan Perhubungan PAS Terengganu. Pada 16 Oktober 1959, mereka telah bertindak menubuhkan Jawatankuasa Darurat PAS Terengganu yang dipengerusikan oleh Wan Hussein Azmi Abdul Kadir. Apabila PAS Pusat mengiktiraf Jawatankuasa Darurat PAS Terengganu ini pada 25 Oktober 1959, maka Ustaz Ahmad Azzam bukan lagi ketua PAS di Terengganu, yang menyebabkan beliau mengancam kemungkinan Kerajaan PAS Terengganu akan jatuh. Ekoran itu, pada 7 Mei 1960, PAS Pusat telah melantik semula Ustaz Ahmad Azzam sebagai Pesuruhjaya PAS Terengganu. Pada 20 Mei 1960, timbul pula krisis yang baru apabila Speaker DUN Terengganu yang juga ADUN Marang, Ustaz Mohd Taib Sabri Abu Bakar mengkritik pimpinan Kerajaan Negeri yang asyik berebut jawatan tetapi tidak mempedulikan usaha membela rakyat. Ini menyebabkan PAS Cawangan Dungun bertindak memecat keahlian ADUN Marang itu pada 29 Mei 1960.

Pada 20 Mei 1960 juga, PAS Terengganu telah bertindak untuk tidak melantik Pesuruhjayanya, Ustaz Ahmad Azzam sebagai anggota Suruhanjaya Penyusunan Semula Kerajaan Terengganu, sehingga beliau disifatkan tidak lagi mendapat kepercayaan ahli-ahli PAS Terengganu. Bertindak terhadap isu ini, Ustaz Ahmad Azzam telah mendesak supaya Jawatankuasa Kerja Agung PAS bertindak segera untuk melantik Timbalan Menteri Besar Terengganu, yang menyebab timbul krisis baru dalam kepemimpinan kerajaan.

Untuk meredakan keadaan ini, pada 13 Jun 1960, Pemangku Yang Dipertua Agung PAS, Prof Zulkifli Mohammad telah menghantar Ustaz Othman Abdullah, Mohd Asri Haji Muda, Ahmad Abdullah Perai dan Ustaz Amaluddin Darus ke Terengganu untuk menyelesaikan krisis bagi mengelakkan Kerajaan PAS Terengganu tumbang. Bagi menyelamatkan Kerajaan PAS Terengganu ini, pada 21 Jun 1060, Jawatankuasa Kerja Agung PAS telah menghantar Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga Setiausaha Jabatan Penerangan PAS Pusat, Ustaz Abu Bakar Hamzah dengan tujuan mengambalikan muhibbah, membuang yang keruh, mengambalikan yang jernih, mewujudkan perdamaian yang bersih dan memperkemaskan PAS Terengganu.

Dalam laporannya, Ustaz Abu Bakar Hamzah memaklumkan beliau berjaya memastikan 12 ADUN PAS akan kekal mempertahankan Kerajaan PAS Terengganu, tetapi Ustaz Ahmad Azzam akan keluar parti jika isu Timbalan Menteri Besar tidak diselesaikan segera. Bagi mengukuhkan semula kerajaan, pada 28 Jun 1960, PAS Pusat mengisytiharkan pemecatan Ustaz Mohd Taib Sabri sebagai tidak sah. Ternyata usaha PAS Pusat ini tidak berkesan apabila Ustaz Ahmad Azzam pada 27 Jun 1960 meminta PAS Pusat menyusun semula Kerajaan PAS Terengganu, memecat Ustaz Mohd Taib Sabri atau mengisi segera jawatan Timbalan Menteri Besar, atau beliau akan keluar dari PAS. Akhirnya, setelah pelbagai usaha gagal, pada 15 Julai 1960 beliau telah bertindak keluar dari PAS sehingga membawa kepada kejatuhan Kerajaan PAS Terengganu pada 30 Oktober 1960.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: