17 Jun 2016

17 Jun 2011 : Pemuda PAS Serah Bantahan Kepada Utusan Malaysia Kerana Karikatur Hina Hukum Islam

Pada hari ini dalam tahun 2011, Dewan Pemuda PAS Pusat telah menghantar bantahan kepada Ketua Pengarang Utusan Malaysia kerana akhbar milik Umno itu menyiarkan dua karikatur yang menghina hukum Islam. Karikatur pertama yang dilukis oleh kartunis Miki berkenaan rakaman video tidak boleh menjadi alat bukti kes rogol kepada Tuan Qadhi dan karikatur kedua yang tentang penerimaan polis terhadap alat bukti tersebut yang disiarkan pada 15 Jun 2011 dengan tajuk "Kekeliruan Kes Rogol." Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasharuddin Hassan at-Tantawi menyifatkan penyiaran karikatur itu sebagai menghina Islam dan memperlekehkan pentadbiran agama.

Isu rakaman video untuk pembuktian zina ini timbul ekoran tindakan tiga orang Datuk yang menggelarkan diri mereks sebagai "Datuk T" yang mendedahkan satu video lucah yang didakwa oleh sebagai Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 21 Mac 2011. Ekoran itu, pimpinan utama PAS termasuk Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik dan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah mempertahankan bahawa video tidak boleh dijadikan pembuktian dalam kes zina, melainkan ada empat orang saksi yang adil. Sejak dari tarikh itu hingga Jun 2011, pelbagai pihak mula memperkatakan tentang kaedah pembuktian kes zina dalam Islam sehingga muncul karikatur yang dilukis oleh Miki tersebut.

Memberi respon terhadap tindakan Utusan Malaysia ini, Mursyidul Am, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 17 Jun 2011 menyifatkan Utusan Malaysia bertindak seperti akhbar Denmark yang menghina Islam melalui penyiaran karikatur yang tidak bertanggungjawab. Ketua Penerangan PAS Pusat pada 18 Jun 2011 telah mencadangkan supaya kerajaan mewujudkan panel khas pengawasan syariah terhadap media massa supaya tidak melanggar batas keharmonian agama. Menurut Pesuruhjaya PAS Pahang itu, karikatur ini bukan sahaja menghina Islam dan menggugat keharmonian agama, tetapi juga turut mengancam aqidah dan mengelirukan umat Islam.

Pimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat yang berhimpun di perkarangan pejabat Utusan Malaysia untuk membuat bantahan telah berjaya menyerahkan bantahannya kepada wakil Ketua Pengarang, Suffian Abu Bakar. Dalam kenyataannya, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat itu mendesak Utusan Malaysia memohon maaf kepada umat Islam dalam masa tujuh hari atau Pemuda PAS akan bertindak lebih lanjut. Pada 24 Jun 2011, Dewan Pemuda PAS telah menganjurkan demonstrasi di seluruh negara kerana membantah sikap biadap Utusan Malaysia terhadap hukum Islam.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: