24 Jun 2016

24 Jun 2010 : Politik Murahan UMNO Kaitkan PAS Dengan Jemaah Islamiyyah

Pada hari ini dalam tahun 2010, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan isu Jemaah Islamiyah (JI) yang cuba dikaitkan dengan PAS sebagai satu gimik politik murahan Umno. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mendakwa polis telah mengusir 10 anggota JI tetapi belum ada tangkapan ISA yang dibuat. Tan Sri Musa mendakwa JI telah mulai aktif semula menggerakkan kader mereka di beberapa universiti tempatan. Media pro Kerajaan BN telah cuba mengaitkan isu JI ini dengan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

JI adalah sebuah pertubuhan Islam yang didakwa sebagai pengganas oleh Amerika Syarikat. Pertubuhan yang ditubuhkan oleh Ustaz Abu Bakar Basyir pada 27 Julai 2008 ini dikatakan berpusat di Indonesia dan mempunyai hubungan dengan kumpulan Islam Moro, MILF dan Abu Sayaf, selain Rajah Sulaiman Movement (RSM) dan juga al-Qaeda. Kumpulan ini mulai terkenal dan dianggap pengganas ekoran pengeboman Bali pada 12 Oktober 2002. Sejak tahun 2000, ahli kumpulan ini telah ditahan di Filipina, Singapura dan Indonesia, di mana beberapa rakyat Malaysia termasuk Dr Azahari Husin dan Nordin Mat Top dikatakan terlibat sama.

Pada Oktober 2000, Timbalan Presiden PAS yang juga Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah menghadiri satu Kongres Makasar di Sulawesi, Indonesia. Kongres Islam dikatakan bertujuan menyatukan tindakan para mujahidin dalam perjuangan menegakkan syariat Islam. Kongres yang berlangsung sebelum Peristiwa 11 September 2001 ini turut dihadiri oleh Ustaz Abu Bakar Basyir, pemimpin JI dan Agus Dwikarna, pemimpin Laskar Jundullah ketika mereka belum diisytiharkan sebagai pengganas. Kongres anjuran Universitas Hassanudin, Makasar ini dikatakan menjemput Timbalan Presiden PAS kedudukan beliau sebagai Menteri Besar Terengganu yang sedang berusaha melaksanakan syariah.

Di sebalik isu ini, pada Jun 2009, seorang Menteri Persekutuan dikatakan mengadakan pertemuan sulit dengan pemimpin Israel di Paris. Isu hubungan Malaysia-Israel berlanjutan hingga 29 Mei 2010, apabila seorang ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) telah mendedahkan penglibatan syarikat Yahudi, Apco Worldwide sebagai perunding Kerajaan Malaysia dan slogan 1Malaysia didakwa ditiru dari Israel. Turut menggemparkan negara ketika ini adalah isu kapal selam, kecurian enjit jet, royalti petroleum Kelantan, judi bola, kerugian Felda dan lain-lain. Keadaan Kerajaan BN telah tersepit dengan isu yang bertalu-talu sehingga memaksa BN mencari isu baru untuk mengalih tumpuan rakyat.

Ketika isu hubungan Malaysia dengan negara haram Yahudi sedang diperkatakan dengan meluas, tiba-tiba Ketua Polis Negara mengejutkan rakyat dengan isu JI di Malaysia. Media massa kemudiannya mengaitkan Presiden PAS dengan JI atas sebab kehadiran beliau dalam kongres di Makasar yang turut dihadiri oleh Ustaz Abu Bakar Basyir. Mengulas perkara ini, Mursyidul PAS pada 24 Jun 2010 telah menyifatkannya sebagai gimik politik Umno untuk menutup isu hubungan dengan Israel. Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengatakan sejak dahulu Umno menuduh pemimpin PAS terlibat dengan keganasan dan menahan mereka di bawah ISA. Tetapi kerajaan tidak pernah membuktikannya, melainkan untuk menjadi isu politik murahan sahaja.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: