14 Mei 2016

14 Mei 1954 : Parti Perikatan Bertemu Lyttleton Untuk Segerakan Pilihanraya Dengan Sokongan PAS

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1954, wakil National Convention (tajaan Umno-MCA), Tunku Abdul Rahman Putra, Datuk Abdul Razak Hussein dan T.H Tan telah bertemu dengan Setiausaha Tanah Jajahan British, Oliver Lyttleton di London untuk membincangkan soal pilihan raya segera dengan sokongan kuat daripada PAS. Rombongan Pilihan Raya ke London ini bertujuan untuk menuntut agar Kerajaan British mengadakan pilihan raya segera di Malaya ke arah pembentukan kerajaan sendiri sebelum mencapai kemerdekaan.

Rombongan ini mewakili National Convention yang turut disertai oleh PAS mulai 23 Ogos 1953, sebelum PAS berkecuali pada 25 Disember 1953. Walaupun PAS berkecuali, tetapi PAS mempunyai pendirian untuk menyokong tuntutan pilihan raya segera ini. Perjuangan menuntut pilihan raya segera ini telah menyebabkan PAS menyertai National Conference pada 27 April 1953 dan National Convention pada 23 Ogos 1953, tetapi Mesyuarat Agung Khas PAS pada 26 September 1953 memutuskan PAS bersama National Convention.

Penglibatan PAS bersama National Convention telah mengalami kebuntuan apabila tuntutan PAS tentang penambahan wakil ekonomi Melayu dalam Majlis Undangan Persekutuan dan menentang pemberian hak mengundi secara jus soli telah ditolak oleh National Convention pada 11 Oktober 1953. Ini menyebabkan PAS berkecuali dari National Convention tetapi kekal menyokong perjuangan menuntut pilihan raya segera. Sebagai sokongan kepada tuntutan ini, PAS telah mengemukakan satu memorandum kepada Rombongan ke London.

Menurut Setiausaha Penerangan PAS Pusat, Abdullah Akin pada 3 Mei 1954, walaupun PAS kecewa dengan pendirian National Convention, tetapi PAS menyediakan satu memorandum untuk dikemukakan kepada British. Menurut Pemangku Setiausaha Agung PAS, Mohd Asri Haji Muda, memorandum ini mengingatkan Rombongan ke London tentang hak ketuanan bangsa Melayu ke atas negara ini dan ia mesti dipertimbangkan dalam soal memberi hak kerakyatan dan hak mengundi secara jus soli. Setiausaha Rombongan ke London, T.H Tan mencatatkan bahawa PAS adalah antara parti politik yang menyokong tuntutan yang di bawa ke London ini.

Di sebalik penolakan National Convention terhadap cadangan PAS pada 11 Oktober 1953, apabila Jawatankuasa Khas 46 Anggota yang mengkaji soal pilihan raya segera mengemukakan laporannya (Kertas Putih Bil. 1, 1954) pada 1 Februari 1954 dengan 'persetujuan' Perikatan Umno-MCA, telah menerima tentangan kuat daripada ahli-ahli Umno sehingga Perikatan meminta untuk berunding semula dengan British. Pada 13 April 1954, British telah menolak permintaan Perikatan yang menyebabkan Umno mengadakan Mesyuarat Agung Khas pada 18 April 1954 dan bersetuju menghantar Rombongan ke London untuk berunding tentang pilihan raya segera. PAS mengambil kesempatan ini untuk memberi sokongan kepada rombongan tersebut dan menyerahkan memorandum nya sebelum rombongan ini bertolak ke London pada 21 April 1954 dan bertemu dengan Lyttleton pada 13 Mei 1954.

Tiada ulasan: