16 Mei 2016

16 Mei 1956 : Wakil Rakyat PAS Bahas Penyata Razak Di Majlis Undangan Persekutuan

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1956, wakil rakyat PAS Kawasan Krian, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin telah mengambil bahagian dalam membahaskan Penyata Razak, iaitu sebuah penyata pelajaran di Majlis Undangan Persekutuan. Dalam perbahasan ini, PAS telah menyokong cadangan Penyata Razak untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara. Selain melihat bahasa Melayu sebagai mekanisme perpaduan nasional, PAS juga mencadangkan supaya semua sekolah menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

Penyata Razak ialah sebuah penyata pelajaran yang bertujuan untuk menjadikan pendidikan sebagai alat penyatuan rakyat yang bersifat majmuk di negara ini, mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan menjaga perkembangan bahasa lain. Jawatankuasa Penyiasat Pelajaran yang ditubuhkan oleh kerajaan ini diketuai oleh Menteri Pelajaran, Datuk Abdul Razak Hussein. Mereka telah membuat kajian semula terhadap Ordinan Pelajaran 1952 ekoran penolakan kaum-kaum terhadap Laporan Barnes 1951 dan Laporan Fenn-Wu 1952. Laporan Barnes 1951 telah ditolak oleh orang Cina dan India kerana mewujudkan satu sistem sekolah kebangsaan sahaja, sedangkan Laporan Fenn-Wu pula ditolak oleh orang Melayu kerana merendahkan kedudukan bahasa Melayu dalam pendidikan. Penyata Razak ini mencari formula untuk meredakan kemarahan semua kaum.

Dalam persidangan Majlis Undangan Persekutuan pada 14 Mac 1956, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin telah membangkitkan isu laporan kajian pelajaran yang dibuat oleh Jawatankuasa Razak, selain turut membangkitkan bantuan subsidi kepada sekolah agama rakyat. Hasil, kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Penyiasat Bantuan Sekolah Agama ditubuhkan, diikuti oleh pembentangan Penyata Razak pada 15 Mei 1956 di dewan legislatif itu dengan tujuan untuk menggabungkan penyata ini dalam Sesyen 3, Ordinan Pelajaran 1952 dan membentuk Ordinan Pelajaran 1957.

Ketika membahaskan Penyata Razak ini, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin selaku wakil tunggal pembangkang di Majlis Undangan Persekutuan, tidak lagi membangkitkan isu sekolah agama rakyat yang telah ditangani oleh Jawatankuasa Penyiasat Bantuan Sekolah Agama walaupun wakil Perikatan seperti Raja Musa Raja Mahadi dan Sheikh Ahmad Hashim, sebaliknya wakil PAS itu telah membangkitkan beberapa perkara:

I. Menyokong Penyata Razak dalam mengukuhkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan dan bahasa kebangsaan;
II. Mempertegaskan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan nasional;
III. Mencadangkan supaya semua sekolah diwajibkan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar kerana bangsa imigran tidak menguasai bahasa Melayu dengan baik; dan
IV. Mempersoalkan kegagalan kerajaan menyediakan bantuan subsidi kepada sekolah-sekolah persendirian terutsmanya yang menghadapi masalah kewangan dan bakal ditutup.

Mengingatkan Kerajaan Malaya tentang masalah pendidikan ini, Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Hussin menyebutkan, "we know in a sweet fruit, such as the chiku, they may be worms inside it which may destroy the seed. Here we must be really alert so that we may not suffer defeat in time to come." Setelah PAS menyokong Penyata Razak untuk diluluskan pada 16 Mei 1956, ia telah dikenali sebagai Ordinan Pelajaran 1957 dan terus menjadi dasar pelajaran negara sehingga Penyata Rahman Talib dikemukakan pada 1960. Tarikh 16 Mei ini juga dijadikan asas sembutan Hari Guru di Malaysia kerana memperingati Penyata Razak.

Tiada ulasan: