09 Februari 2016

09 Februari 1988 : PAS Persoal Status Kerajaan BN Ekoran Pengharaman UMNO

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1988, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mempersoalkan kedudukan Kerajaan BN di seluruh negara yang telah kehilangan majoriti di Parlimen dan juga DUN-DUN ekoran pengharaman Umno oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari 1988. Kesan daripada perpecahan Team A dan Team Umno dalam pemilihan parti sekular itu pada 24 April 1987, Team B telah membawa Umno ke mahkamah untuk mengisytiharkan pemilihan parti tidak sah kerana turut disertai oleh 30 cawangan yang tidak berdaftar.

Hakim Harun Hashim kemudiannya mengisytiharkan Umno sebagai pertubuhan yang haram 4 Februari 1988. Dengan pengharaman Umno selaku parti utama dan terbesar BN, telah menyebabkan BN kehilangan majoriti di Parlimen dan DUN kerana wakil Rakyat Umno telah menjadi wakil Bebas, sekali gus menghilangkan kelayakan mereka menjadi parti pemerintah.

Bertindak balas terhadap keadaan ini, Team B Umno telah menubuhkan parti Umno Malaysia dengan sokongan dua bekas Presiden Umno, Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Hussein Onn. Parti baru yang cuba didaftarkan pada 8 Februari 1988 ini telah ditolak permohonan mereka oleh Pendaftar Pertubuhan, sebaliknya permohonan Team A yang dipimpin oleh Dr Mahathir Mohamed untuk mendaftarkan parti Umno Baru telah diluluskan pada 13 Februari 1988.

Bertolak dari pengharaman Umno ini, PAS telah mengambil beberapa langkah politik selain mempersoalkan kehahihan BN sebagai kerajaan, iaitu menyeru orang Islam supaya bersatu di bawah payung PAS setelah Umno diharamkan, menyusun pertemuan dengan parti-parti pembangkang dan menubuhkan Jawatankuasa Khas yang dianggotai oleh Wan Mutalib Embong, Syed Ibrahim Abdul Rahman dan Dato' Hishsmuddin Yahya untuk mengkaji tindakan lanjut dari sudut undang-undang tentang kesahihan Kerajaan BN.

Lanjutan daripada ketidaktentuan Kerajaan BN ini, walaupun Umno Baru telah berjaya ditubuhkan, tetapi rata-rata bekas wakil rakyat Umno terutama di Kelantan adalah penyokong Team B yang dipimpin oleh Tengku Razaliegh Hamzah. Maka PAS Kelantan yang menguasai 10 dari 39 kerusi DUN telah mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Tan Sri Mohamed Yaacob, Menteri Besar Kelantan. Usul yang dikemukakan oleh Adun Banggol, Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman pada 12 Mac 1988 ini walau bagaimanapun tidak mendapat sokongan Adun-adun Team B yang belum mempunyai pendirian politik yang jelas ketika itu walaupun Umno telah diharamkan.

Tiada ulasan: