08 Februari 2016

08 Februari 1956 : PAS Menyokong Perjanjian Kemerdekaan Di London

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1956, Rombongan Kemerdekaan ke London yang diketuai oleh Ketua Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra telah menandatangani 'Memorandum of United Kingdom' iaitu satu memorandum yang digubal oleh British tentang ciri-ciri negara merdeka bagi Tanah Melayu. Memorandum ini adalah dokumen utama yang menentukan corak negara Tanah Melayu merdeka dan tarikh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, termasuk asas penubuhan Suruhanjaya Reid untuk menggubal Perlembagaan Tanah Melayu.

Rombongan Kemerdekaan ini berada di London antara 18 Januari hingga 8 Februari 1956 untuk merundingkan perkara kemerdekaan. Walau bagaimanapun, pakar sejarah, Prof Datuk Dr Ramlah Adam merumuskan bahawa "Tunku Abdul Rahman dan rombongannya tidak dapat berbuat banyak untuk menegakkan kehendak mereka" sebaliknya terpaksa mengikut sahaja "panduan tentang bentuk kerajaan, kerakyatan, kewangan dan pertahanan yang dirangka (oleh British)." Menurut Ramlah Adam lagi, Tunku Abdul Rahman tidak berkesan dalam rundingan ini kerana ia dikuasai oleh British.

Sebelum Rombongan Kemerdekaan bertolak ke London, PAS telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Keempat di Kota Bharu pada 26-28 Disember 1955 yang telah mempertegaskan sikap PAS yang menyokong penuh rombongan tersebut untuk merundingkan kemerdekaan negara. Dalam Ucapan Dasarnya, Yang Dipertua Agung PAS, Dr Haji Abbas Alias telah menggariskan prinsip-prinsip penting rundingan tersebut iaitu: 

I. Berkerajaan sendiri dengan kemerdekaan penuh yang tidak lewat dari tahun 1959;
II. Memperjuangkan kemerdekaan mengikut lunas-lunas Perlembagaan yang tidak mengikut tafsiran penjajah;
III. Kebangsaan bagi Tanah Melayu hendaklah Melayu dan bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi;
IV. Rombongan Kemerdekaan jangan mencuaikan hak dan kedaulatan Melayu dalam semua perkara;
V. Islam mestilah dijadikan panduan pentadbiran dan perjalanan negeri sehingga terbentuk pemerintahan mengikut al-Quran, Sunnah dan Ijmak yang nyata; dan
VI. Menyokong menghapuskan jawatan Penasihat British.

Walaupun Tunku Abdul Rahman gagal mencapai hasrat PAS, bahkan hasrat Perikatan sendiri dalam rundingan yang berakhir pada 8 Februari 1956 kerana kelemahan beliau seperti yang digambarkan oleh Ramlah Adam ini, namun PAS tetap memberi sokongan kerana matlamat utama perjuangan PAS adalah memerdekaan tanah air bagi ditegakkan Negara Islam.

Namun di sebalik kegagalan rundingan ini dalam menentukan corak negara, Tunku Abdul Rahman telah mengelirukan rakyat dengan hanya memaklumkan bahawa Suruhanjaya Perlembagaan "have been agreed" sebagai tanda kejayaan rundingan dan Umno telah membesarkan tarikh 31 Ogos 1957 untuk menutup kelemahan mereka dalam rundingan yang ditandatangani pada 8 Februari 1956 ini. PAS pula telah berusaha untuk mempengaruhi Suruhanjaya Reid bagi memastikan hasratnya dicapai.

Tiada ulasan: