23 Februari 2016

23 Februari 2012 : PAS Pertegas Peranan Bai'ah Dalam Perjuangan Islam

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 2012, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mempertegaskan peranan dan kepentingan baiah dalam menjamin kesetiaan kepada perjuangan Islam. Mursyidul Am PAS itu mengulas kenyataan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pada 21 Februari 2012 dan juga komentar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed pada 22 Februari 2012, bahawa PAS mewajibkan ahli-ahli dan pimpinannya berbaiah kepada Allah dan Rasul serta kepatuhan kepada rukun berjamaah, bukannya untuk menimbulkan taksub kepada pemimpin.

Isu baiah ini timbul menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana perhatian PAS terhadap kesetiaan calon-calonnya setelah Kerajaan PR Perak dijatuhkan pada 5 Februari 2009 akibat pengkhianatan wakil rakyat PKR dan DAP. Presiden PAS dilaporkan telah memberi ingatan kepada bakal-bakal calon PAS bahawa semua calon PAS dalam pilihan raya akan datang mesti berbaiah untuk mengelakkan mereka menyeleweng dari dasar, cara dan matlamat Islam. Menurut Presiden PAS itu, calon yang melanggar baiah setelah menang pilihan raya "akan celaka dunia dan akhirat.".

Penegasan Presiden PAS ini mempunyai kaitan dengan pengalaman PAS sebelum ini di mana wakil rakyat PAS pernah diculik dan mengkhianati parti pada 1961 di Terengganu dan 1967 di Kelantan. Pada 1983, serpihan PAS, Hamim telah membawa lari kerusi Parlimen dan DUN milik PAS. Pengalaman pahit ini berulang pada 5 Februari 2009, apabila Kerajaan PR Perak dijatuhkan secara tidak demokratik.

Ketika mengulas kejatuhan Kerajaan PR Perak, Tuan Guru Haji Abdul Hadi pada 23 Februari 2009 telah menyebutkan tentang kekuatan PAS dalam krisis politik Perak itu ialah kerana adanya baiah. "Adun-adun PAS berbaiah kepada Allah, sekiranya mereka menipu, khianat dan menyeleweng, mereka akan dilaknat oleh Allah, para malaikat dan sekalian pelaknat." Atas kesedaran pentingnya baiah dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 ini, maka persoalan baiah dipertegaskan semula kepada ahli-ahli PAS.

Mengulas penegasan Presiden PAS ini, Tun Dr Mahathir pada 22 Februari 2012 telah menolak keperluan baiah yang dianggapnya boleh menimbulkan taksub kepada pemimpin. Turut memberi pandangan serupa ialah Dr Juanda Jaya, Mufti Perlis, Fathul Bari Mat Jaya, Pengerusi Ilmu dan Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Perak. Menolak semua tanggapan ini, Mursyidul Am PAS telah menjelaskan bahawa baiah adalah janji setia calon dengan Allah dalam menegakkan Islam.

Sementara itu, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Dato' Harun Taib pada 23 Februari 2012 telah menyifat baiah yang diamalkan PAS adalah bertepatan dengan syarak. Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali pula pada hari yang sama menjelaskan bahawa baiah menjadi amalan PAS dalam mengekalkan kesetiaan wakil rakyatnya. Ketua Penerangan PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man pula menjelaskan bahawa baiah PAS adalah digubal oleh ulamak-ulamak. Manakala Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaakub turut menolak pandangan Dr Mahathir.

Di sebalik kebimbangan Presiden PAS terhadap pengkhianatan calon-calon PAS dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 yang berlangsung pada 2013, sehingga beliau mempertegaskan kesan 'celaka' dan 'laknat' jika melanggar baiah ini, selepas Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-61 di Kuala Selangor pada 4-6 Jun 2015, tujuh orang Ahli Parlimen dan lima orang Adun PAS telah melanggar baiah ini dengan menyertai parti lain.

Tiada ulasan: