17 Februari 2016

17 Februari 1991 : Kerajaan PAS Kelantan Perkenalkan Waktu Kerja Pendek Di Bulan Ramadhan

Oleh : Dr. Mohd Fadhli Ghani (Institut Al-Balaghul Mubin)

Pada hari ini dalam tahun 1991, Kerajaan PAS Kelantan telah melakukan satu lagi pembaharuan pentadbiran dengan memperkenalkan waktu kerja pendek pada bulan Ramadhan dari waktu pulang biasa jam 4.45 petang kepada jam 3.30 petang. Pembaharuan ini adalah satu langkah awal ke arah perlaksanaan syariat melalui pengukuhan sistem kekeluargaan dan menerapkan budaya berjimat-cermat di kalangan rakyat.

Pengenalan sistem waktu kerja yang baru ini adalah untuk menerapkan budaya ke-Islaman dalam masyarakat terutama dalam menuju perlaksanaan syariat secara menyeluruh tetapi bertahap-tahap. Kerajaan PAS Kelantan melihat bahawa pengukuhan sistem kekeluargaan melalui waktu rehat yang lebih lama untuk isteri yang bekerja, memakan masakan ibu, melayan suami di rumah dan berbuka puasa bersama keluarga adalah sangat penting dalam mencapai matlamat tersebut.

Semenjak PAS menguasai Kelantan pada 21 Oktober 1990, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah memperkenalkan penerapan Islam secara berperingkat-peringkat antara 1990 hingga akhir 1991, antaranya:

i. Larangan wanita bekerja malam;
ii. Larangan wanita menyertai tilawah al-Quran;
iii. Menutup premises judi;
iv. Mewajibkan kakitangan wanita di sektor kerajaan dan swasta menutup aurat;
v. Pinjaman kereta tanpa faedah untuk kakitangan kerajaan;
vi. Mengharamkan makyong, menora dan dikir barat;
vii. Menubuhkan Tabung Serambi Mekah;
viii. Melantik penghulu tanpa mukim untuk bukan Islam;
ix. Memperkenalkan budaya gotong-royong;
x. Larangan wanita menyertai pertunjukan pentas; dan
xi. Memindahkan wang kerajaan ke Bank Islam.

Tindakan Kerajaan PAS memulakan perlaksanaan Islam dengan perkara-perkara kecil ini adalah untuk mewujudkan suasana kondusif ke arah perlaksanaan kanun jenayah syariah, tetapi dilihat oleh sesetengah pihak sebagai tindakan tidak bersungguh-sungguh PAS dalam melaksanakan syariat. Sebenarnya, dalam masa yang sama, Kerajaan PAS Kelantan telah turut menggerakkan usaha-usaha ke arah perlaksanaan syariat sehingga berjaya menggubal Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan pada 24 November 1993.

Tiada ulasan: