13 Jun 2021

Vaksin COVID-19 : Usaha Pencegahan Penyakit Melalui Imuniti Kelompok

Segala puji bagi Allah Ta'ala, saya dan isteri saya, Nur Hazirah binti Tarmizi telah diberi peluang oleh Allah Ta'ala untuk menerima vaksin CoronaVac dos pertama di Pusat Perdagangan Dan Konvensyen Antarabangsa Malaysia (MiTEC) pada pukul 12 tengah hari ini melalui Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK). Dengan penerimaan dos pertama ini, dos kedua vaksin adalah dijangka akan diterima 3 minggu selepas penerimaan vaksin pertama, iaitu pada 4 Julai 2021.

Berdasarkan artikel yang diterbitkan oleh Wikipedia, program ini adalah merupakan program pemvaksinan terbesar yang dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia dalam usaha membendung penularan penyakit COVID-19 melalui capaian imuniti kelompok (herd immunity) dalam kalangan rakyat dan juga bukan warganegara yang sedang menetap di negara ini. YB Haji Khairy Jamaluddin yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, telah dilantik sebagai Menteri Penyelaras bagi program imunisasi ini setelah pelantikannya dipersetujui oleh Jemaah Menteri. Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV) yang dipengerusikan secara bersama oleh Menteri Kesihatan dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi turut ditubuhkan bagi memastikan pemerolehan bekalan vaksin COVID-19 untuk negara dapat dijalankan dengan teratur.

Program imunisasi ini dilaksanakan secara berfasa mulai 24 Februari 2021 hingga Februari 2022 dan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi individu pertama di Malaysia yang menerima suntikan vaksin COVID-19 keluaran Pfizer–BioNTech ketika disiarkan melalui siaran langsung seluruh negara. Kajian oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada bulan April 2021 dengan jumlah responden sebanyak 15 ribu orang menyatakan bahawa 88 peratus responden bersetuju menerima vaksin, manakala 10 peratus menolaknya dan 2 peratus lagi masih menunggu akan keberkesanannya.

KAJIAN DAN PEMEROLEHAN PEMBEKALAN VAKSIN

Pada pertengahan Mac 2020, Malaysian Vaccines and Pharmaceuticals (MVP) Sdn. Bhd. dilaporkan meminta kerjasama dan sokongan dari kerajaan persekutuan, dengan pengarah eksekutifnya mendakwa bahawa pihaknya menghadapi banyak pertemuan tertangguh dalam usaha bertemu Menteri Kesihatan untuk meminta sampel daripada Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) Malaysia. IMR akan mula menguji vaksin tempatan yang ada dengan kerjasama MVP dan Pusat Penyelidikan dan Pendidikan Penyakit Berjangkit Tropika Universiti Malaya (TIDREC-UM) pada 25 Mac. Ujian vaksin tempatan akan dilakukan di makmal TIDREC-UM, yang merupakan salah satu prasarana-prasarana dengan biokeselamatan modular tahap 3 (BSL3) di Malaysia yang sebelumnya digunakan untuk mengkaji agen sangat patogenik seperti koronavirus MERS dan virus Nipah dengan vaksin akan mula-mula diuji pada virus bronkitis berjangkit (IBV), sejenis koronavirus burung, memandangkan penyelidikan sebelumnya menunjukkan bahawa IBV pada haiwan unggas mempunyai persamaan genetik yang tinggi dengan koronavirus manusia.

Pada 18 November, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, YB Khairy Jamaluddin menandatangani perjanjian dengan Menteri Sains dan Teknologi China, Wang Zhigang agar Malaysia diberi akses keutamaan terhadap vaksin COVID-19 yang dibangunkan di China. Pada 19 Disember, Menteri Kesihatan, YB Dr. Adham Baba mengesahkan bahawa Kerajaan Malaysia akan membuat perjanjian dengan pihak syarikat farmaseutikal Britain, AstraZeneca untuk membeli vaksin COVID-19 mereka pada 21 Disember. Ini ialah perjanjian ketiga yang telah dimeterai oleh Kerajaan Malaysia dengan para pembekal vaksin termasuk COVAX dan Pfizer untuk memenuhi keperluan vaksin negara.

Pada 22 Disember, pihak Kerajaan Malaysia menandatangani perjanjian dengan pihak AstraZeneca untuk mendapatkan tambahan 6.4 juta dos vaksin COVID-19, kira-kira 10% bekalan vaksin di negara ini. Ketika itu, Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan bahawa Malaysia telah memperoleh anggaran 40% bekalan vaksin yang diperlukan melalui perjanjian bersama dengan COVAX, Pfizer, dan AstraZeneca.

2021: PENERIMAAN DAN PERLAKSANAAN

Pada 16 Februari 2021, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, YB Khairy Jamaluddin mengesahkan bahawa pesawat MASKargo akan mengangkut vaksin Pfizer-BioNTech pertama ke Malaysia pada 21 Februari. Dengan itu, kumpulan vaksin COVID-19 pertama Malaysia daripada jenis Pfizer-BioNTech tiba di Malaysia pada hari tersebut dari kilang Pfizer di Puurs, Belgium melalui kapal terbang kargo MH 604 yang berlepas dari Lapangan Terbang Leipzig-Halle, Jerman. Kumpulan pertama vaksin COVID-19 CoronaVac pula tiba pada 27 Februari 2021.

PICK dimulakan secara rasmi pada 24 Februari 2021, dengan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi penerima vaksin pertama dalam acara perasmian PICK di Pusat Kesihatan Daerah Putrajaya bersama-sama Ketua Pengarah Kesihatan KKM, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah dan pegawai-pegawai kesihatan awam terpilih.

Pada 17 Mac 2021, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah selesai menerima suntikan dos kedua vaksin COVID-19 jenis yang sama iaitu jenis Pfizer-BioNTech selepas 21 hari beliau menerima suntikan dos pertama vaksin berkenaan pada 24 Februari sebelumnya.

Pada 27 April, YB Dr. Adham Baba mengumumkan bahawa Malaysia akan menggunakan vaksin AstraZeneca setelah pihak berkuasa kesihatan meluluskan penggunaannya setelah kajian mendalam terhadap penilaian dan data klinikal. Keesokan harinya, pihak berkuasa kesihatan Malaysia keluarkan vaksin AstraZeneca daripada senarai vaksin utama dipakai negara akibat kebimbangan orang ramai mengenai keselamatan vaksin itu berikutan laporan pembekuan darah dari negara-negara luar. Dengan itu, 268,600 dos awal akan dialihkan ke Selangor dan Kuala Lumpur. Menjelang awal Mei, lebih sejuta orang penduduk Malaysia telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

Pada 23 Mei, Menteri Kanan Pertahanan, YB Datuk Ismail Sabri Yaakob mengesahkan bahawa pihak kerajaan akan membeli sejumlah 8.2 juta dos vaksin Sinovac pada akhir bulan Jun dengan 3.8 juta daripadanya diperoleh melalui proses pengisian di Malaysia oleh Pharmaniaga Life Science Sdn Bhd. Pada 27 Mei, YB Khairy Jamaluddin mengumumkan bahawa vaksin AstraZenaca akan diletakkan di bawah PICK, dan oleh itu, tidak lagi diberikan melalui permohonan atas talian. Ghows Azzam, penasihat Kementerian Sains, Teknologi, dan Inovasi mengumumkan bahawa pihak kerajaan telah membeli 12.8 juta dos tambahan Pfizer, bermula dengan sejumlah 2,223,000 dos yang bakal tiba pada bulan Jun dengan kadar penghantaran 444,600 dos seminggu.

Pada 1 Jun, satu lagi syarikat farmaseutikal negara, Duopharma memeterai perjanjian dengan pihak Rusia berkenaan pemerolehan 6.4 juta dos vaksin Sputnik V daripada negara itu. Pendaftaran dan pengesahan beberapa laluan pendaftaran pemvaksinan COVID-19 telah ditubuhkan kepada orang ramai. Kaedah paling umum ialah pendaftaran melalui aplikasi maklumat COVID-19 rasmi negara, MySejahtera, di samping pembukaan pendaftaran melalui laman rasmi program imunisasi. Bagi pendaftaran secara manual, laluan-laluan pendaftaran termasuk melalui talian pusat, kehadiran ke fasiliti klinik kesihatan awam dan swasta, serta program-program bantuan bagi penduduk di kawasan luar bandar dan pedalaman. Sebagai pengesahan, rakyat yang selesai memperoleh vaksin secara lengkap akan diberikan sijil serta pasport pengesahan untuk memudahkan proses-proses tertentu seperti urusan imigresen.

Fasa pengagihan PICK dibahagikan kepada tiga fasa yang melibatkan kumpulan penerima vaksin yang berlainan, iaitu:

Fasa 1 : Pegawai Perubatan, Pertahanan dan Perkhidmatan Penting yang dianggarkan seramai 500,000 orang (bermula 24 Februari 2021 sehingga April 2021)

Fasa 2 : Warga emas dan golongan berpenyakit yang dianggarkan seramai 9.7 juta orang (bermula 19 April 2021 sehigga Ogos 2021) ; dan

Fasa 3 : Orang awam lain berumur 18 tahun ke atas (bermula Jun 2021 sehingga Februari 2022).

JENIS-JENIS VAKSIN

Setakat ini, jenis-jenis vaksin yang digunakan oleh kerajaan Malaysia dalam program imunisasi ini ialah seperti di bawah:

1. Vaksin COVID-19 Pfizer–BioNTech (Amerika Syarikat)

Vaksin yang juga diberi nama kod BNT162b2, dipasarkan di bawah jenama Comirnaty, ialah vaksin COVID-19 berbentuk suntikan intraotot, yang dibangunkan oleh syarikat bioteknologi Jerman BioNTech dan syarikat farmaseutikal A.S., Pfizer. Vaksin ini adalah vaksin COVID-19 pertama yang diberi kebenaran oleh penguasa peraturan ketat untuk penggunaan kecemasan dan yang pertama dijelaskan untuk penggunaan biasa.

Vaksin ini merupakan vaksin RNA yang mengandungi neuklosida mRNA diubah suai (modRNA) yang dikodkan dalam bentuk protein pepaku SARS-CoV-2 bermutasi, dan dibungkus dalam nanozarah lipid. BNT162b2 dipilih untuk ujian klinikal vaksin tahap II dan III, dari dua varian BNT162 yang telah dibangunkan, dan pada akhir 2020 telah menduduki penilaian sementara untuk ujian tahap III. Vaksin ini mengandungi bahan aktif tozinameran.

Pada 9 November 2020, Pfizer mengumumkan bahawa analisis sementara hasil ujian vaksin yang melibatkan lebih dari 40,000 orang menunjukkan bahawa calon vaksin ini kelihatan 90% berkesan dalam mencegah jangkitan COVID-19 di antara peserta yang mendapat vaksin dan sebelumnya belum dijangkiti. Vaksin ini terdiri dari dua dos yang diberikan dengan selang tiga minggu. Dalam analisis awalnya yang berdasarkan dari 170 kes, vaksin ini tidak menunjukkan masalah keselamatan yang menunjukkan keampuhan di pelbagai kalangan usia dewasa. Hasil analisis ini belum melalui ulasan sejawat dari pihak luar ataupun diterbitkan di jurnal kedoktoran. Selain itu, kemampuan vaksin ini untuk mencegah jangkitan pada kanak-kanak, ibu hamil, mahupun kumpulan dengan imuniti rentan belum diketahui, begitu juga dengan durasi kesan imun.

BioNTech ialah pemaju vaksin ini, dan Pfizer berperanan menyediakan logistik, membiayai dan mengawasi ujian klinikal yang dilakukan, dan merupakan usahasama BTN162b2 di seluruh dunia, kecuali di China, di mana perlesenan vaksin ini dibeli oleh syarikat tempatan, Fosun. Pada November 2020, Pfizer mendedahkan bahawa 50 juta dos disasarkan tersedia pada akhir 2020, dan 1.3 juta dos disasarkan untuk pertengahan 2021. Pfizer telah bersetuju dengan penjualan vaksin berlesen berharga 3 bilion dolar AS di pelbagai negara termasuk Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, United Kingdom, Jepun, Kanada, dan Peru. Pengagihan dan penyimpanan BNT162b2 ialah cabaran besar untuk vaksin ini, kerana harus disimpan dalam suhu ultra dingin iaitu −70 °C (jauh di bawah titik beku), sehingga beberapa jam sebelum digunakan. Oleh itu, vaksin ini hanya dapat dijangkau di negara-negara maju yang memiliki kemampuan logistik untuk pengangkutan dan penyimpanan ultra dingin. Indonesia telah menyatakan bahawa vaksin ini tidak mungkin untuk digunakan di Indonesia, dan India juga tidak memiliki kemudahan untuk pengagihan vaksin ini.

2. Vaksin COVID-19 Oxford – AstraZeneca (United Kingdom)

Vaksin yang juga diberi nama kod AZD1222, ialah vaksin COVID-19 yang dikembangkan oleh Universiti Oxford dan AstraZeneca yang diberikan melalui suntikan intraotot, menggunakan sebagai vektor adenovirus ChAdOx1 cimpanzi yang diubah suai. Satu panduan dos menunjukkan keberkesanan 90% apabila separuh dos diikuti dengan dos penuh selepas sekurang-kurangnya satu bulan, berdasarkan percubaan campuran tanpa peserta berusia lebih dari 55 tahun. Satu lagi panduan dos menunjukkan keberkesanan 62% apabila diberikan sebagai dua dos penuh yang dipisahkan sekurang-kurangnya satu bulan.

Penyelidikan ini dilakukan oleh Institut Jenner Universiti Oxford dan Oxford Vaccine Group dengan kerjasama pengeluar Itali Advent Srl yang terletak di Pomezia di dalam kampus IRBM yang telah menghasilkan kumpulan pertama vaksin COVID-19 untuk ujian klinikal. Pasukan ini diketuai oleh Sarah Gilbert, Adrian Hill, Andrew Pollard, Teresa Lambe, Sandy Douglas dan Catherine Green.

Pada 30 Disember 2020 vaksin ini telah diluluskan untuk digunakan dalam program pemvaksinan di UK, dan pemvaksinan pertama telah dijalankan pada 4 Januari 2021.

3. CoronaVac (China)

Vaksin ini adalah calon berpotensi untuk vaksin COVID-19 yang dibangunkan oleh syarikat biofarmaseutikal China, Sinovac. Bermula pada pertengahan 2020, calon vaksin telah menjalani penyelidikan klinikal Fasa III. Pada 19 Oktober, hasil awal dari ujian Fasa III di Brazil menunjukkan CoronaVac nampaknya selamat dalam memberikan perlindungan terhadap COVID-19. Brazil menghentikan sementara ujian Fasa III pada 10 November setelah berlaku kes bunuh diri seorang sukarelawan sebelum disambung semula pada 11 November. Menjelang 3 Disember, lebih daripada satu juta dos CoronaVac telah tiba di Brazil. Indonesia menerima penghantaran pertama sebanyak 1.2 juta dos CoronaVac pada 6 Disember. Vaksin ini adalah vaksin virus keseluruhan yang tidak aktif secara kimia untuk COVID-19.

4. Gam Covid Vac (Rusia)

Vaksin ini juga dikenali sebagai Sputnik V diambil dari nama satelit angkasa, ialah calon vaksin COVID-19. Vaksin itu dibangunkan oleh Institut Penyelidikan Epidemiologi dan Mikrobiologi Gamaleya dan didaftarkan di Rusia pada 11 Ogos 2020 oleh Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia.

5. Convedecia (China)

AD5-nCOV, nama dagangan Convidecia, ialah calon vaksin COVID-19 yang dibangunkan oleh syarikat biofarmasi China CanSino Biologics. Pengembangan AD5-nCOV bermula pada awal 2020 dan memasuki ujian Tahap I pada Mac dan ujian Tahap II pada April. Bermula pada Ogos 2020, vaksin tersebut sekarang berada dalam pengujian Tahap III di Argentina, Chile, Mexico, Pakistan, Rusia, dan Arab Saudi dengan lebih dari 40.000 orang dalam dua dan satu dos.

CABARAN, ISU DAN KONTROVERSI

1. Pelanggaran giliran

Satu kontroversi utama dalam program imunisasi ini ialah dakwaan sesetengah pihak kenamaan yang sengaja melanggar giliran pemerolehan vaksin untuk divaksin secepat mungkin, atau dalam istilah lazim, "memotong barisan" untuk memperoleh vaksin tanpa menghiraukan pihak barisan hadapan yang sepatutnya didahulukan. Satu kes utama ialah dakwaan ahli Setiausaha Kerajaan Kelantan (SUK) yang memotong barisan giliran pemvaksinan lalu menyebabkan sesetengah pegawai perubatan dipinggirkan daripada divaksin terlebih dahulu; dakwaan ini disahkan sebagai berita palsu oleh pihak kerajaan negeri tersebut. Selain itu, pihak selebriti media sosial juga didakwa diberi ruang awal untuk divaksin secara tidak adil. Meskipun begitu, pihak kerajaan berusaha dalam menangani isu ini sama ada dengan denda sebanyak RM50,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali dan dikenakan kepada mana-mana pihak yang ingin melakukan tindakan sedemikian.

2. Pengaruh anti-vaksin

Pegangan dan penyebaran fahaman antivaksin oleh sesetengah pihak menjadi isu utama dalam program imunisasi ini, dan mereka kerap menggunakan platform atas talian untuk menyebarkan fahaman sebegitu. Lazimnya, penyebaran fahaman antivaksin ini dibuat untuk memberi ruang kepada sesetengah pihak untuk mempromosikan produk-produk alternatif yang didakwa dapat memberi perlindungan kepada seseorang daripada COVID-19. Oleh itu, pihak berkuasa bercadang menetapkan tindakan terhadap penyebar fahaman antivaksin berdasarkan undang-undang hasutan dan maklumat palsu atas talian. Satu lagi isu yang berkaitan ialah masalah media yang memaparkan berita-berita sensasi dengan konotasi antivaksin seperti dalam kes artikel Harian Metro yang seolah-olah mengaitkan seorang jururawat yang meninggal dunia akibat sakit jantung dengan vaksin COVID-19 yang diterimanya seminggu sebelum kematiannya lalu dijadikan sebagai 'bukti' oleh golongan antivaksin bagi mengukuhkan hujah-hujah mereka.

3. Kadar pemvaksinan pada awal PICK

Pada awal PICK, kadar pemvaksinan rakyat negara yang rendah menjadi kebimbangan dan mendapat kritikan oleh beberapa pihak. Kiraan pada awal PICK menjangkakan bahawa sasaran pemvaksinan 80% penetap negara hanya boleh dicapai dalam tempoh kira-kira 5 tahun. Sungguhpun begitu, pelbagai faktor luaran menyumbang kepada kadar perlahan ini. Pengurus PICK, YB Khairy Jamaluddin menyatakan faktor-faktor seperti penghantaran vaksin yang lewat serta isu pembolotan vaksin oleh negara-negara maju sebagai punca kadar pemvaksinan perlahan, dan menjagka bahawa jumlah vaksin diperoleh akan mula seiring dengan permintaan mulai bulan Jun. Di samping itu, segelintir pihak pula merujuk kepada kelewatan pengesahan dan proses meluluskan vaksin oleh pihak kerajaan sebagai punca pemerolehan vaksin yang lewat lalu membawa kepada kadar pemvaksinan yang rendah. Walau bagaimanapun, kadar pemvaksinan dijangka meningkat ke tahap yang memberangsangkan susulan rancangan oleh pihak kerajaan untuk menyertakan golongan pengamal perubatan swasta dalam usaha pemvaksinan. Menjelang akhir Mei, kadar pemvaksinan mula meningkat dengan ketara susulan peningkatan bilangan PPV dibuka serta penghantaran vaksin ke Malaysia yang semakin kerap dan melimpah. Pada 1 Jun, Khairy Jamaluddin berkata bahawa pihanya merancang untuk meningkatkan lagi sasaran kadar pemvaksinan daripada 150 ribu ke 200 ribu dos per hari menjelang Julai.

4. Pengurusan penerima vaksin

Satu cabaran utama dalam PICK ialah menguruskan penerima vaksin untuk memastikan proses PICK berjalan lancar. Satu masalah utama ialah kegagalan sebilangan penerima vaksin untuk menghadiri janji temu pada waktu yang ditetapkan. Dengan itu, pihak kerajaan bercadang untuk mengenakan hukuman terhadap mereka yang tetap enggan menghadiri janji temu sungguhpun pujukan telah diberi. Selain itu, pengurusan kelompok penerima di PPV juga menjadi cabaran, dengan masalah-masalah termasuk penerima tiba pada waktu yang salah serta PPV menjadi sesak dengan jumlah hadirin yang ramai.

5. Masalah teknikal dan lain-lain

Pada awal bulan Mac 2021, satu pengubahsuaian terhadap antaramuka aplikasi MySejahtera menyebabkan kekeliruan rakyat berkenaan pendaftaran pemvaksinan. Para pakar teknologi berpendapat bahawa isu-isu ini adalah lazim bagi MySejahtera memandangkan aplikasi tersebut dibangunkan tanpa sebarang bayaran. Satu isu lain ialah tindakan pihak Kementerian Kesihatan Malaysia yang mengutuk sebarang kritikan terhadap program vaksinasi tersebut oleh penjawat-penjawat awam kementerian itu sendiri.

KESIMPULAN

Bagi seorang Muslim, adalah menjadi suatu tuntutan kepada kita untuk merawat penyakit yang menular di kalangan masyarakat sebagaimana pandemik COVID-19 yang melanda pada hari ini. Mengambil jalan pencegahan terlebih dahulu sebelum terkena wabak atau sebarang penyakit seperti menggunakan suntikan vaksin COVID-19 adalah satu usaha yang terbaik dan telah diharuskan oleh para alim ulama kontemporari ini. Justeru, setiap langkah yang dilakukan itu merupakan suatu rawatan terhadap takdir Allah dengan menggunakan takdir-Nya yang lain. Ia sama sekali tidak bermaksud menolak takdir Allah S.W.T. Hal ini telah diterima ramai oleh pakar dunia termasuk WHO dan Kementerian Kesihatan seluruh negara di dunia ini. Sebarang usaha mencegah dan merawat penyakit berjangkit seperti COVID-19 adalah lebih ditekankan kepentingan dan keperluannya. Ini kerana, sekiranya ia tidak dirawat dan dicegah ia akan menyebabkan kemudaratan yang terhasil daripadanya menjadi lebih meluas. Sedangkan kaedah Fiqh menyebut: “Tidak ada sebarang mudarat dan tidak ada juga perbuatan membalas kemudaratan.”

Berkenaan dengan hukum penggunaan vaksin COVID-19, selama mana telah dipastikan bahawa tidak terdapat sebarang bahan-bahan haram yang digunakan dalam penghasilan vaksin tersebut, maka hukum asal pengambilannya adalah harus. Manakala sekiranya pengambilan vaksin tersebut terbukti berkesan dalam mencegah penyakit serta ternafi sebarang kemudaratan daripadanya, maka hukum pengambilannya adalah dituntut bahkan menjadi kewajiban apabila ditetapkan oleh pihak pemerintah. Dalam masa yang sama, sekiranya pemerintah membuat ketetapan mewajibkan pengambilan vaksin COVID-19 ini kepada seluruh rakyat, khususnya kepada mereka yang terdedah dengan risiko jangkitan seperti pejuang barisan hadapan (frontliners) serta golongan yang berisiko, maka menjadi kewajipan untuk kumpulan ini mengambilnya.

Tiada ulasan: