18 September 2015

Nilai Sebuah Janji Yang Dipegang

Berbicara tentang janji, bai'ah atau ta'at setia, tidaklah ia terlepas daripada melihat pandangan sisi Allah Ta'ala dan ibrah dari Sirah Nabi SAW. Janji bukanlah sesuatu perkara yang boleh dibuat sesuka hati, bahkan, ia boleh dituntut sekiranya tidak ditunaikan. Itulah nilai bagi sebuah janji yang telah dibuat.

Saya memetik sedikit penulisan daripada Sohibussamahah Al-Fadhil Dr. Ust. Zulkifli bin Mohammad Al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan, tentang perihal janji ini.

Kata beliau, antara perkara yang terpenting nilai manusia adalah prinsip dan mauqifnya yang tidak boleh digugat sementelahan lagi apabila mereka benar-benar di atas jalan yang lurus. Mereka cuba mencari mardhatillah melalui ilmu, hikmah dan juga ibadat serta iman yang tinggi kepada Tuhannya. Mereka beristiqamah dalam agama Islam dan kefahaman iman yang sebenar yang diresapi dengan keyakinan yang jitu. Dengan sebab itulah tidak pelik apabila mereka sanggup berjanji (melalui bai’ah) kepada Rasulullah SAW dalam apa jua keadaan sekalipun.

Pada zaman Nabi Muhammad SAW, apabila seseorang memeluk Islam, dia menghulurkan tangannya kepada baginda SAW dan berjanji untuk mendengar dan taat kepada baginda sebagai seorang Nabi dan pemerintah. Mungkin kita semua masih ingat Perjanjian Aqabah yang pertama dan kedua di Makkah, Perjanjian Bai'ah al-Ridhwan, begitu juga perjanjian taat setia beberapa orang sahabat kepada Nabi SAW ketika mereka memeluk Islam. 

Contohnya, ucapan Ubadah bin al-Somit ra yang berkata;
بَايَعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ فِى الْعُسْرِ وَالْيُسْر،ِ وَالْمَنْشَطِ وَالْمَكْرَهِ، وَعَلَى أَثَرَةٍ عَلَيْنَا، وَعَلَى أَنْ لاَ نُنَازِعَ الأَمْرَ أَهْلَهُ، وَعَلَى أَنْ نَقُولَ بِالْحَقِّ أَيْنَمَا كُنَّا، لاَ نَخَافُ فِى اللَّهِ لَوْمَةَ لاَئِمٍ 
"Kami mengikat janji taat setia kepada Rasulullah saw untuk mendengar dan patuh ketika susah dan senang, ketika suka dan tidak suka, mengutamakan orang lain, tidak akan merampas kuasa daripada orang yang layak dan mengatakan yang benar walau di mana kami berada. Kami tidak akan rasa takut kepada celaan manusia dalam melaksanakan perintah Allah.”
- riwayat al-Bukhari (6774), Muslim (1709), Malik (2/445-446), al-Nasaie (7/137-138) dan Ibn Majah (2866)
Dalam buku Fi al-Diini al-Khalis, 3/137 Sadiq Hussin Khan mengatakan:
“Dalam hadis ini terdapat bukti yang menunjukkan bahawa meminta para sahabat melakukan baiah adalah sunnah, demikian juga bai'ah yang diberikan oleh para sahabat adalah sunnah. Menunaikan sunnah bai'ah adalah wajib dan mencabulinya dengan sengaja adalah maksiat.”
Dalam mentafsirkan hadis berkenaan Ibn Hajar mengatakan:
“Dalam keadaan yang kita sukai atau kita benci, yakni dalam keadaan kita cergas dan dalam keadaan kita lemah untuk melakukan apa yang diperintahkan.”
Al-Daudi pula mengatakan:
“Maksudnya ialah sesuatu yang kamu benci.”
Ibn al-Tin pula berkata:
“Yang jelas maksud beliau ialah pada waktu malas dan kesusahan.”
Ibnul Juzi al-Makki pula mengatakan:
“Kita tidak harus menentang kerajaan (maksud beliau kerajaan Islam) sekalipun mereka zalim hinggalah ternyata pada mereka itu kekufuran yang jelas. Ketaatan wajib diberikan kepada mereka baik dalam perkara yang digemari atau dibenci, kecualilah mereka memerintahkan perkara maksiat. Dalam keadaan ini tidak wajib taat kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Allah.”
Setelah kewafatan Nabi SAW, orang ramai mestilah menyatakan perjanjian taat setia kepada orang yang menjadi pengganti Baginda dalam menguruskan hal ehwal umat Islam, menjaga kepentingan mereka dan menjalankan urusan pentadbiran negara Islam. Ia adalah untuk menggambarkan bahawa mereka terus berjanji setia kepada Nabi Muhammad SAW dan terus mentaati Baginda melalui ketaatan kepada para khalifah yang dilantik selepas baginda.

Justeru, marilah sama-sama kita menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah yang mempunyai prinsip yang jelas dan sikap dengan watak sakhsiyyah Islamiyyah yang mithali.

PENUTUP

Kesimpulannya, dalam apa jua janji yang kita materikannya dengan kerelaan hati hendaklah kita tunaikan seperti:

1. Dalam janji kita sebagai pemimpin atau ketua jabatan.
2. Dalam janji kita sebagai penjawat awam.
3. Dalam janji kita sebagai pekerja.
4. Dalam janji kita sebagai suami atau isteri.
5. Dalam janji kita sebagai ibu bapa.
6. Dalam janji kita sebagai orang Islam dan beriman.

Semoga dengan semangat yang tinggi dalam menunaikan janji sudah tentu memberi pengenalan yang jelas bahawa orang yang dithiqahi oleh masyarakat dan diredhai oleh Allah. Ingatlah bahawa lembu dipegang dengan talinya sedangkan manusia dipegang dengan janjinya. Semoga amanah janji yang kita lafazkan dan azamkan itu kita ‘wafa’kan dan tunaikannya dalam kehidupan kita yang layak menjadi hamba Allah yang soleh dan solehah. Semoga Allah sentiasa memberi petunjuk dan hidayat kepada kita.

Tiada ulasan: