03 September 2016

03 September 2003 : Pimpinan PAS Mahu Calon Timbalan Presiden PAS Disyurakan Elak Polemik

Pada hari ini dalam tahun 2003, beberapa pimpinan PAS mahu perebutan jawatan Timbalan Presiden PAS yang menjadi polemik hangat apabila beberapa nama telah dicalonkan untuk mengisi jawatan tersebut dihentikan, setelah ia dikosongkan oleh Menteri Besar Terengganu, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Naib-naib Presiden PAS ketika ini ialah Senator Ustaz Hassan Shukri (Ahli Dewan Negara), Dato' Mustafa Ali (Exco Kerajaan Negeri Terengganu) dan Dato' Dr Hassan Ali (ADUN Gombak Setia, Selangor). Polemik ini timbul kerana ini adalah kali pertama jawatan Timbalan Presiden PAS dipertandingkan semenjak era kepemimpinan ulamak bermula pada 1982. Kerana itu banyak pihak mendesak supaya jawatan ini disyurakan dan jangan berlaku pertandingan.

Kekosongan jawatan Timbalan Presiden PAS berlaku apabila Presiden PAS, Ustaz Dato' Haji Fadzil Mohd Noor meninggal dunia pada 23 Jun 2002 dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi memangku jawatan tersebut sejak 12 Jun 2002, selepas Presiden PAS itu mengalami komplikasi akibat pembedahan jantung. Dalam sejarah PAS, kali terakhir berlaku perebutan jawatan Timbalan Yang Dipertua Agung PAS ialah dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-27 pada 17-19 April 1981 apabila Pak Yusof Rawa bertanding mengalahkan penyandang jawatan tersebut, Ustaz Dato' Abu Bakar Umar. Sebelum itu, semenjak Ustaz Haji Hassan Adli Mohd Arshad menjadi Pemangku Timbalan Yang Dipertua Agung PAS pada 29 Januari 1965 dan Timbalan Yang Dipertua Agung PAS pada 20 Jun 1971, tiada pertandingan jawatan tersebut, sehingga beliau dipecat sebagai ahli PAS pada 9 November 1977 ketika krisis Dato' Mohamad Nasir berlaku. Dalam Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-25 pada 7-9 September 1979, Ustaz Dato' Abu Bakar Umar dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Agung PAS mengalahkan Pak Yusof Rawa, setelah beliau memangkunya sejak 9 Januari 1978.

Jawatan Timbalan Yang Dipertua Agung sebelum ini telah dipegang oleh Ustaz Fadzil Mohd Noor (1982-1989) dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (1989-2002) tanpa sebarang pertandingan. Selepas kematian Ustaz Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang tidak melantik Pemangku Timbalan Presiden PAS sehingga Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-49 pada 12-14 September 2003. Nama-nama popular yang disebut-sebut sebagai calon Timbalan Presiden PAS ialah Senator Ustaz Hassan Shukri, Dato' Mustafa Ali dan Tuan Guru Dato' Dr Harun Din, Timbalan Mursyidul Am PAS. Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah memenangi jawatan Presiden PAS tanpa bertanding setelah tempoh pencalonan berakhir pada 28 Ogos 2003, sedangkan tiga tokoh tersebut menerima pencalonan untuk jawatan Timbalan Presiden PAS.

Media massa telah mula berpolemik tentang calon pemimpin nombor dua PAS sejak awal September 2003 dengan memberi fokus kepada tiga calon ini sehingga timbul isu golongan moderat menentang calon ulamak. Akhbar New Straits Times pada 1 September 2003 meramalkan Tuan Guru Dato' Dr Harun Din akan mengambil alih jawatan tersebut, tetapi Berita Harian pada 9 September 2003 meramalkan Dato' Mustafa Ali akan menang tanpa bertanding. Di sebalik desas-desus ini, terdepat usaha-usaha supaya jawatan tersebut disyurakan dan tiada pertanding. Beberapa pemimpin kanan PAS telah memberi pandangan kepada media pada 3 September 2003 supaya perebutan jawatan tersebut dielakkan. New Straits Times keluaran 4 September 2003 menyimpulkan semua pandangan pimpinan ini sebagai "call to avoid contest for PAS deputy president's post."

Dalam pemilihan parti yang diumumkan keputusan pada 14 September 2003 yang melibatkan pertandingan dua penjuru, Senator Ustaz Hassan Shukri telah diumumkan menang ke atas Dato' Mustafa Ali dengan lebihan sebanyak 173 undi. Sejak pemilihan jawatan Timbalan Presiden PAS dalam tahun 2003 yang mengakhiri tradisi tanpa pemilihan ini, setiap kali pemilihan parti sentiasa berlaku pertandingan jawatan Timbalan Presiden PAS. Ustaz Nasharudin Mat Isa telah memenangi pemilihan jawatan ini bagi tahun 2005, 2007 dan 2009, manakala Haji Mohamad Sabu memenanginya untuk pemilihan tahun 2011 dan 2013, sedangkan pemilihan tahun 2015 dimenangi oleh Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.

Disusun oleh: Arkib PAS

Tiada ulasan: